De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
IAB Nederland, de brancheorganisatie voor de interactive advertising sector, dringt aan op wijziging van de plannen van minister Van der Hoeven van Economische Zaken ten aanzien van de regelgeving op het gebied van de plaatsing van cookies op de computer van internetgebruikers en de toegang tot deze cookies door de organisaties die deze cookies geplaatst hebben.
De minister wil de regelgeving aanscherpen om zo invulling te geven aan Europese richtlijnen. Daarbij gaat zij echter veel verder dan door Europa gevraagd is en juist die onnodige regelgeving zal grote gevolgen hebben voor de manier waarop de meeste Nederlanders gebruik maken van internet en voor de mogelijkheden voor de aanbieders van websites en internetdiensten om hun werk te kunnen doen.
IAB Nederland heeft een positioning paper (PDF) opgesteld waarin duidelijkheid wordt gegeven over wat cookies eigenlijk zijn en welke gevolgen het wetsvoorstel van minister Van der Hoeven kan hebben voor internetgebruikers en de industrie.
Marco Derksen, voorzitter IAB Nederland: “Wij vinden de privacy van internetgebruikers heel belangrijk en we zijn fel tegen misbruik van persoonsgegevens. De voorgestelde wetgeving spant het paard echter achter de wagen. Het Nederlandse wetsvoorstel bevat nu bepalingen die hun privacy– en veiligheidsdoel voorbijschieten en die de gebruikerservaring op het internet aanzienlijk verslechteren. Bovendien zal het de economische belangen van de interactieve industrie schaden en Nederland onnodig op achterstand zetten ten opzichte van Europese landen die wetgeving hebben ontwikkeld die beter aansluit op de praktijk van het internetgebruik. Wij zijn bang dat de Nederlandse wetgeving als gevolg van desinformatie en de complexiteit van de materie straks haar doel voorbijschiet. Daarom proberen wij aan alle betrokken partijen helderheid te geven over wat cookies eigenlijk zijn en wat de gevolgen kunnen zijn van verkeerd ingezette regelgeving. Er is nu nog tijd om de wetgeving beter vorm te geven. Wij denken daar graag over mee.“
Joris van Heukelom, die sinds zijn toetreding eind april binnen het IAB bestuur dit dossier vorm geeft: “De minister wil dat steeds wanneer een gebruiker op een website komt, er bij het begin van de sessie de toestemming wordt gevraagd om een cookie te plaatsen. Dit terwijl de Europese richtlijn op geen enkele manier dergelijke ‘Opt-in’ eist. Mocht deze extremistische interpretatie van de EU-richtlijn in Nederland werkelijkheid worden, dan zal dit de huidige manier waarop we surfen drastisch wijzigen. Wie toch wil dat internetgebruikers alert worden gemaakt op het gebruik van cookies, kan dit ook regelen via de bekende webbrowsers zoals Internet Explorer of Mozilla Firefox. Hier kun je nu al instellen of je helemaal geen cookies of alleen bepaalde cookies niet wilt ontvangen. Verschillende Europese landen kiezen al voor die aanpak. Het IAB zal zich actief mengen in het debat en alles doen wat mogelijk is om met oplossingen te komen die niet schadelijk zijn voor onze economie of de gebruikerservaring. Als internetindustrie streven we trouwens een gemeenschappelijk doel na en privacy is hierin een groot goed. Misbruiken binnen dit domein dienen we te allen tijde tegen te gaan.”