Advertising03.04.2010

Verdere verschuiving mediabudgetten naar online


Uit recent onderzoek van Datran Media is gebleken dat er in de komende jaren een verdere verschuiving richting digitaal in  media uitgaven zal plaatsvinden. Uit haar Fourth Annual Marketing and Media Survey blijkt dat 93.6% van de marketeers zijn budget voor digitale marketing zal verhogen in de komende vijf jaar. Tevens geeft 39.4% aan dat email marketing tot zijn best presterende advertentie kanaal behoort. Search marketing volgt daarachter met 23.6%.

-772.jpg
-772.jpg

Opmerkelijk is dat slecht 9.4% van de marketeers offline kanalen tot de meest effectieve respons kanalen benoemd. Social media scoort nog iets slechter met 4.7%. Mobile marketing sluit de rij met een magere 0.8%.

Budgetten verschuiven naar online in 2010 en daarna
Voor digital online marketing bureaus is dit natuurlijk goed nieuws. Van de marketeers die van plan zijn hun investeringen in digital marketing te verhogen, geeft 75.2% aan dit geleidelijk over de komende vijf jaar te zullen doen. Bovendien geeft 58,4% aan van plan te zijn de offline marketing budgetten terug te brengen of gelijk te houden. 

De voorspelling voor 2010 is dat het merendeel van de marketeers, namelijk 59.8% meer dan de helft van zijn multi-channel advertentie budget zal uitgeven aan digitale kanalen. Nog eens 15.2% zal 30 tot 50% van zijn budget onderbrengen in digitale kanalen.

-773.jpg
-773.jpg

Online Marketing Doelstellingen 
Gevraagd naar de doelstellingen van het bedrijf bij het inzetten van online marketing, gaven marketeers de volgende antwoorden:

–              Doelgroep bereiken: 82% 
–              Lead generatie: 72% 
–              Leads omzetten in sales: 63,2% 
–              Meten van, en begrijpen van publiek: 60,0% 
–              Klantbehoud: 56,8% 
–              Digitale afhandeling van klanten: 53,6% 
–              Vermijden van media uitgave verspilling : 40,0% 

Als specifieke tactiek, zal meer dan driekwart (77,6%) van de marketeers targeting opnemen als onderdeel van hun online marketing strategie dit jaar. Meer dan zes op de tien (62,3%) richt zich zowel op klantbehoud -en loyaliteitscampagnes en de groei van hun emailbestand.

-774.jpg
-774.jpg

Social

Marketeers zetten ook steeds vaker social media in: 72.3% geeft aan een bedrijfs Facebook pagina te hebben en 72.0% heeft een bedrijfs Twitter account.

Toch blijven de meningen over het feit of social media daadwerkelijk een positieve bijdrage kan leveren aan de resultaten verdeeld: 50.4% zegt dat social media dit jaar meetbare resultaten zal opleveren. Dit is dus net aan de helft. Trouwens was het percentage hoopvol gezindten vorig jaar 49.4%, dus er valt een kleine groei te constateren. Tevens geeft 12.0% expliciet aan absoluut geen vertrouwen te hebben dat social media dit jaar een aantoonbaar positief resultaat zal opleveren.

Online Analytics

De meeste marketeers wijzen klikken (72,0%), conversies (59,2%) en het aantal vertoningen (58,4%) aan als de 3 belangrijkste statistieken. Zie ook het diagram hieronder.

-775.jpg
-775.jpg

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

...

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert