Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.
Uit recent onderzoek van Datran Media is gebleken dat er in de komende jaren een verdere verschuiving richting digitaal in media uitgaven zal plaatsvinden. Uit haar Fourth Annual Marketing and Media Survey blijkt dat 93.6% van de marketeers zijn budget voor digitale marketing zal verhogen in de komende vijf jaar. Tevens geeft 39.4% aan dat email marketing tot zijn best presterende advertentie kanaal behoort. Search marketing volgt daarachter met 23.6%.
Opmerkelijk is dat slecht 9.4% van de marketeers offline kanalen tot de meest effectieve respons kanalen benoemd. Social media scoort nog iets slechter met 4.7%. Mobile marketing sluit de rij met een magere 0.8%.
Budgetten verschuiven naar online in 2010 en daarna
Voor digital online marketing bureaus is dit natuurlijk goed nieuws. Van de marketeers die van plan zijn hun investeringen in digital marketing te verhogen, geeft 75.2% aan dit geleidelijk over de komende vijf jaar te zullen doen. Bovendien geeft 58,4% aan van plan te zijn de offline marketing budgetten terug te brengen of gelijk te houden.
De voorspelling voor 2010 is dat het merendeel van de marketeers, namelijk 59.8% meer dan de helft van zijn multi-channel advertentie budget zal uitgeven aan digitale kanalen. Nog eens 15.2% zal 30 tot 50% van zijn budget onderbrengen in digitale kanalen.
Online Marketing Doelstellingen
Gevraagd naar de doelstellingen van het bedrijf bij het inzetten van online marketing, gaven marketeers de volgende antwoorden:
– Doelgroep bereiken: 82%
– Lead generatie: 72%
– Leads omzetten in sales: 63,2%
– Meten van, en begrijpen van publiek: 60,0%
– Klantbehoud: 56,8%
– Digitale afhandeling van klanten: 53,6%
– Vermijden van media uitgave verspilling : 40,0%
Als specifieke tactiek, zal meer dan driekwart (77,6%) van de marketeers targeting opnemen als onderdeel van hun online marketing strategie dit jaar. Meer dan zes op de tien (62,3%) richt zich zowel op klantbehoud -en loyaliteitscampagnes en de groei van hun emailbestand.
Social
Marketeers zetten ook steeds vaker social media in: 72.3% geeft aan een bedrijfs Facebook pagina te hebben en 72.0% heeft een bedrijfs Twitter account.
Toch blijven de meningen over het feit of social media daadwerkelijk een positieve bijdrage kan leveren aan de resultaten verdeeld: 50.4% zegt dat social media dit jaar meetbare resultaten zal opleveren. Dit is dus net aan de helft. Trouwens was het percentage hoopvol gezindten vorig jaar 49.4%, dus er valt een kleine groei te constateren. Tevens geeft 12.0% expliciet aan absoluut geen vertrouwen te hebben dat social media dit jaar een aantoonbaar positief resultaat zal opleveren.
Online Analytics
De meeste marketeers wijzen klikken (72,0%), conversies (59,2%) en het aantal vertoningen (58,4%) aan als de 3 belangrijkste statistieken. Zie ook het diagram hieronder.
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024