De aanstekelijke muziek, maar zeker de kleurrijke videobeelden van dansende jongeren maken dat je er vrolijk van wordt. Philips heeft deze site laten ontwikkelen om mensen makkelijker en zo prettig mogelijk de weg naar bepaalde accessoires binnen Philips.com te laten vinden: de shop telt namelijk 3500 van die producten. De opdracht werd bij Tribal DDB Amsterdam neergelegd, die het befaamde bureau B-Reel selecteerde voor de productie: een samenwerking die leidde tot een bijzondere video site.
Het resultaat is een site die uit meer dan 350 filmpjes bestaat, een Flash video beleving waar allerlei effecten in verwerkt zijn. De site werd gelanceerd in het Frans, maar zal later ook in het Engels en andere talen verschijnen.
De site oogt subtiel, maar zit vol video en is voorzien van veel details. Er is niet voor een traditionele website gekozen met een menu of dropdown navigatie, maar een interactieve video-ervaring waarbij jongeren je op weg helpen naar je doel. Een weg waarlangs je kan spelen met de video’s, die reageren op wat je doet. Maar ze zijn ook op elkaar afgestemd: er worden dingen van de ene in de andere video doorgegeven, het lijkt op elkaar te reageren en alles is synchroon op elkaar afgestemd.
Het productieproces
Het concept voor de site, look en feel en het eerste design werden door Tribal DDB Amsterdam verzorgd. Uit een lijst van topbureaus op het gebied van productie werd B-Reel geselecteerd, een prijswinnend bureau met vestigingen in Stockholm, Londen en New York. Totaal was de ruimte voor de productie een krappe 2 maanden. Voor de opnames werden vorig jaar oktober 180 shots gemaakt in een studio in Stockholm. De uitgebreide casting die er aan vooraf ging had tot doel te komen tot een goede mix van urban mensen uit de hele wereld, gelet op het wereldwijd uitrollen van de site. De dansers moesten flink improviseren, want hun karakter moest in de video’s goed naar voren komen. Met een styleguide van Philips in de hand werd vervolgens alles in Flash gebouwd bij de B-Reel vestiging in London.
Samenwerking B-Reel
Technical lead Jan Willem Penterman van Tribal DDB Amsterdam over dit proces met B-Reel: ‘Er zaten veel uitdagingen in. Zo moesten we denken om performance qua video, maar ook andere zaken – zoals de bordjes met de teksten: die tekst wordt vrijwel overal dynamisch, dus realtime op de bordjes gerenderd met Flash. En dan de interactieve soundengine: de audiotrack is eigenlijk een meersporige interactieve sequencer, die reageert op alles wat de gebruiker doet. Het is gemaakt in Flash 9, dat minder flexibel is qua audio dan de nieuwere versie. Tot slot is er het interactief videogrid: er wordt steeds maar een video in de achtergrond ingeladen, die vervolgens in losse rechthoekige stukken wordt geknipt, waardoor er eindeloos mee te variëren, schuiven en roteren is. B-Reel en wij wilden we er samen ook echt iets moois van maken, en dat zie je terug in het eindresultaat. Voor ons was dit een van de meest prettige samenwerkingsverbanden met productiepartijen so far.’
Door Tribal DDB Amsterdam werd ik gevraagd hier een artikel over te schrijven, dat over een kleine maand verschijnt in het vakblad Web Designer (naar verwachting 16 mei in de winkel).
Verder lezen over Campagne
Entertainment04.06.2024
Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Marketing13.02.2024
Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge
'De enige roos die nooit verwelkt’Online27.03.2023
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april
voor een toekomst zonder dementieGaming22.03.2023
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23
Alle spelers kunnen de actie supportenMedia22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Marketing16.02.2023