Advertising23.03.2010

The making of: Philips ‘Made to Move’


the-making-of-philips-made-to-move.jpg
the-making-of-philips-made-to-move.jpg

De aanstekelijke muziek, maar zeker de kleurrijke videobeelden van dansende jongeren maken dat je er vrolijk van wordt. Philips heeft deze site laten ontwikkelen om mensen makkelijker en zo prettig mogelijk de weg naar bepaalde accessoires binnen Philips.com te laten vinden: de shop telt namelijk 3500 van die producten. De opdracht werd bij Tribal DDB Amsterdam neergelegd, die het befaamde bureau B-Reel selecteerde voor de productie: een samenwerking die leidde tot een bijzondere video site.

Het resultaat is een site die uit meer dan 350 filmpjes bestaat, een Flash video beleving waar allerlei effecten in verwerkt zijn. De site werd gelanceerd in het Frans, maar zal later ook in het Engels en andere talen verschijnen.

De site oogt subtiel, maar zit vol video en is voorzien van veel details. Er is niet voor een traditionele website gekozen met een menu of dropdown navigatie, maar een interactieve video-ervaring waarbij jongeren je op weg helpen naar je doel. Een weg waarlangs je kan spelen met de video’s, die reageren op wat je doet. Maar ze zijn ook op elkaar afgestemd: er worden dingen van de ene in de andere video doorgegeven, het lijkt op elkaar te reageren en alles is synchroon op elkaar afgestemd.

Het productieproces
Het concept voor de site, look en feel en het eerste design werden door Tribal DDB Amsterdam verzorgd. Uit een lijst van topbureaus op het gebied van productie werd B-Reel geselecteerd, een prijswinnend bureau met vestigingen in Stockholm, Londen en New York. Totaal was de ruimte voor de productie een krappe 2 maanden. Voor de opnames werden vorig jaar oktober 180 shots gemaakt in een studio in Stockholm. De uitgebreide casting die er aan vooraf ging had tot doel te komen tot een goede mix van urban mensen uit de hele wereld, gelet op het wereldwijd uitrollen van de site. De dansers moesten flink improviseren, want hun karakter moest in de video’s goed naar voren komen. Met een styleguide van Philips in de hand werd vervolgens alles in Flash gebouwd bij de B-Reel vestiging in London.

Samenwerking B-Reel
Technical lead Jan Willem Penterman van Tribal DDB Amsterdam over dit proces met B-Reel: ‘Er zaten veel uitdagingen in. Zo moesten we denken om performance qua video, maar ook andere zaken – zoals de bordjes met de teksten: die tekst wordt vrijwel overal dynamisch, dus realtime op de bordjes gerenderd met Flash. En dan de interactieve soundengine: de audiotrack is eigenlijk een meersporige interactieve sequencer, die reageert op alles wat de gebruiker doet. Het is gemaakt in Flash 9, dat minder flexibel is qua audio dan de nieuwere versie. Tot slot is er het interactief videogrid: er wordt steeds maar een video in de achtergrond ingeladen, die vervolgens in losse rechthoekige stukken wordt geknipt, waardoor er eindeloos mee te variëren, schuiven en roteren is. B-Reel en wij wilden we er samen ook echt iets moois van maken, en dat zie je terug in het eindresultaat. Voor ons was dit een van de meest prettige samenwerkingsverbanden met productiepartijen so far.’

Door Tribal DDB Amsterdam werd ik gevraagd hier een artikel over te schrijven, dat over een kleine maand verschijnt in het vakblad Web Designer (naar verwachting 16 mei in de winkel).

...

Verder lezen over Campagne

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

Bijna iedereen heeft wel een antwoord als je hem vraagt wat hij of zij zou doen met 120 miljoen, maar niemand vraagt wat je nu doet om je een winnaar te voelen. Wat als je dat wel doet?

Entertainment04.06.2024

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief