01.02.2010
Advertising

Pepsi hecht meer waarde aan Facebook

By: Jeroen de Hooge

BlogAdvertising
pepsi-hecht-meer-waarde-aan-facebook.jpg
pepsi-hecht-meer-waarde-aan-facebook.jpg

Voor het eerst in 23 jaar zijn er volgende week geen Pepsi commercials te zien tijdens de uitzendingen van de Amerikaanse Super Bowl. In plaats daarvan investeert Pepsi 20 miljoen dollar in een digitale campagne met een speciaal daarvoor ontworpen website en een grotere aanwezigheid op Facebook.

Volgens Pepsi heeft haar interactieve approach meer kans van slagen in het ‘always online‘-tijdperk van de sociale netwerken. De beslissing is kenmerkend voor producenten van consumentengoederen, die in het verleden twijfelden om een deel van hun budget online te besteden. Maar Facebook geeft merken nu een rechsttreekse toegang tot consumenten via fanpagina’s en applicaties. Precies hetgeen banner- en zoekadvertenties -nog steeds de dominerende online advertentiemodellen- moeilijk voor mekaar krijgen.

De merken krijgen 30 dagen om met hun publiek te connecteren, eerder dan 30 seconden“, zegt Mike Murphy van Facebook. Dat geeft hen de mogelijkheid waarde te creëren op de lange termijn. Volgens analisten zal Facebook dit jaar meer dan 1 miljard dollar aan advertenties binnenhalen. “Facebook is nu een vaste waarde in advertentieland”, aldus Murphy. “De speeltijd is voorbij. Iedereen voelt zich nu comfortabel met de aanwezigheid van Facebook in de mediaplanning.

Volgens media-agentschappen is Facebook ook verder geëvolueerd dan Google dat in zijn tijd was. Facebook bereikt in totaal 350 miljoen mensen en kan deze mensen opdelen in termen van leeftijd, demografie en hun interesses. Ook het bureau Nielsen, dat de respons op de campagnes meet, spreekt van een doorbraak in de advertentiewereld. Volgens Nielsen is de respons op Facebookcampagnes ‘zeer hoog’ en zijn hun advertertentiemethodes ‘baanbrekend’. Via

Share this post