Advertising11.12.2009

DDB komt met eerste landelijke augumented reality campagne


ddb-komt-met-eerste-landelijke-augumente.jpg
ddb-komt-met-eerste-landelijke-augumente.jpg

Vandaag te vinden in de landelijke dagbladen: paginagrote advertenties van Centraal Beheer Achmea. Niet alleen met de bekende ‘Even Apeldoorn Bellen’ slogan, maar ook met een afbeelding die, voor een webcam gehouden, een animatie van een mannetje op een ladder tevoorschijn tovert. Het mannetje, dat je kan laten wiebelen en zelfs kan laten vallen, tovert een boodschap op een billboard. Een bericht dat ook nog te personaliseren is. Volgens Tribal DDB, dat werd ingezet voor het online gedeelte van de campagne, scoort het daarmee een primeur in Nederland: ‘de eerste landelijke in print aangekondigde gepersonaliseeerde augmented reality campagne’. Een belangrijk onderdeel in een brede, geïntegreerde campagne.

Ralf van Lieshout, account director van Tribal DDB, over de inzet van augmented reality: ‘Centraal Beheer wilde met ‘Even Apeldoorn Bellen’ terug in het nieuws. Ze lopen graag voorop met online toepassingen, kijk maar naar eerdere campagnes als Calucci the Game en de Skydiver-game op Hyves. Nu wilden ze graag weer iets innovatiefs inzetten. De campagne bestaat uit een hele reeks mediamiddelen die draaien om het ‘live’ ervaren van ‘Even Apeldoorn bellen’. Belangrijk onderdeel hierbij zijn de spectaculaire situaties op locatie: in 9 steden worden gedurende 2 weekenden echte ‘Even Apeldoorn bellen’-situaties op straat in scene gezet, waar het publiek bij op de foto mag. Die foto’s worden ook weer op de campagnesite en later voor billboards van de campage gebruikt. ‘Door de inzet van augmented reality kunnen we iedereen die niet bij deze locaties aanwezig zou zijn, toch een ‘Even Apeldoorn bellen -moment laten beleven.’

Social media en augumented reality

Inderdaad: alle lezers van dagbladen, een breed publiek dus. Enige vereiste is een webcam, en zo wordt iedereen die kijkt getrakteerd op een speciaal 3D effect. Voor de uitvoering van het online stuk werd MediaMonks ingeschakeld. Ze hebben alle online onderdelen zoals banners, de website met social media onderdelen en het augmented reality geheel geproduceerd. Wesley ter Haar van MediaMonks: ‘Wij richten ons op digitale productie, dus dan zijn vooruitstrevende campagnes als deze heel interessant om aan mee te werken. Voor ons kenmerkt het project zich door de grote variatie aan technieken en type aanleveringen. We hebben echt in de breedte gebruik kunnen maken van de productie-ervaring die we de laatste jaren op hebben gedaan.’ Uiteindelijk een opvallend brede multimediale campagne dus waarmee Tribal DDB, dat de laatste tijd een kast vol prijzen scoorde met de ‘Carousel’ en ‘Philips vs.’ campagnes voor Philips, zichzelf weer in de spotlights zet.

Samenwerking met de beste partijen
Over de rol van Tribal DDB binnen de campagne zegt Ralf van Lieshout: ‘Het concept van het ‘live’ ervaren van ‘Even Apeldoorn bellen’ is van DDB. Wij hebben gezorgd voor creatieve doorvertaling ervan naar de digitale middelen. En daar zoeken wij dan weerde beste productiepartij bij. Die combinatie werkt het beste: we zoeken per campagne naar de beste combinatie van partijen. Dat was bij de campagnes voor Philips zo, en dat geldt ook voor deze campagne.’

De campagnesite is hier te vinden: www.centraalbeheer.nl/live

...