De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Coming-up split screen advertising (spot direct na de programma-aankondiging, in de look and feel van de betreffende zender) van RTL Nederland is zeer effectief in het stimuleren van merkeffecten. Dat blijkt uit onderzoek van MediaCom en RTL Nederland onder 4000 respondenten, uitgevoerd door Memo2 en gedaan voor Carpetright.
In het onderzoek is gekeken naar verschillen tussen split screen advertising, een reguliere spot en de combinatie van de twee varianten. Hierbij is een uitsplitsing gemaakt in effecten op Carpetright klanten en niet-klanten. Bij niet-klanten leidt een contact met een reguliere spot tot 30% stijging in reclamebekendheid. Wanneer men in contact is geweest met split screen advertising is een stijging van 42% te zien. Wanneer consumenten met beide varianten in contact zijn gekomen, zien we zelfs een stijging van 77%.
Voor het vergroten van de herkenning van een commercial blijkt split screen advertising zelfs een nog grotere bijdrage te leveren. De herkenning ligt 45% hoger dan bij de groep die in contact is geweest met alleen een reguliere spot. Bij een contact met zowel een reguliere spot als split screen advertising stijgt de herkenning met nog eens 26%. Ook onder klanten heeft de inzet van split screen advertising zeer positieve effecten behaald.
De reclamebekendheid was 40% hoger dan bij een reguliere spot en de combinatie van spotinzet en split screen advertising leverde nog eens 23% extra op. De split screen spots hebben daarnaast ook sterk de koopintentie beïnvloed, voornamelijk onder niet-klanten.
Volgens MediaCom kan de verklaring voor de succesvolle campagne gevonden worden in het feit dat (coming-up) split screen advertising het mogelijk maakt om een commercial te onttrekken uit reguliere reclameblokken. Zo wordt de consument blootgesteld aan diverse opeenvolgende reclameboodschappen.
“Dit geeft ons de mogelijkheid om onze boodschap op het juiste moment in de juiste omgeving te communiceren aan onze doelgroep“, aldus Johanna Constantinou, Marketing Manager Carpetright Europa. Bij split screen advertising wordt de aandacht gericht op één specifieke commercial, in de look and feel van de zender wat de attentiewaarde aanzienlijk verhoogd. Deze manier van adverteren is daarom zeer effectief voor categorieën of merken die doorgaans met minder aandacht worden bekeken of bijvoorbeeld voor merken die veelal met een zwaar concurrentieveld te maken hebben.
Verder lezen over RTL
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Coffee corner31.10.2023
The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is
Entertainment09.01.2020
Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1
Hoeveel mensen zappen er tussen de twee talkshowsNieuws14.10.2019
Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach
Entertainment28.08.2019
Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?
Alleen nog 'on demand' kijkenCoffee corner27.08.2019
Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit
Entertainment29.03.2019
JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien
Entertainment20.02.2019