De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Dat de consument tegenwoordig als prosumer wordt gezien weten we al langer. Het belang van informatie voor de consument blijkt uit sites als kieskeurig.nl en prijsvergelijk.nl. Maar ook de behoefte om je merktrouw uit te dragen wordt steeds groter.
Fans van grote merken zoals Coca Cola, Nike en iPod verzamelen zich massaal op sociale websites als Hyves en Facebook. Daar wordt met foto’s, filmpjes, teksten en andere uitspattingen uit de doeken gedaan welke rol deze merken spelen in het leven van mensen.
Bedrijven zijn als het goed is al langer bekend met dit soort brand loyalty. Door een sterk imago, goede kwaliteit en een top of mind awareness hopen producenten brand loyalty af te dwingen. Maar de vraag is of diezelfde bedrijven en hun geoliede marketing machines door hebben dat brand loyalty vandaag de dag meer van ze vraagt.
De consument is op het internet actief bezig met producten en merken. Dit betekent dat bedrijven erbij stil moeten staan dat ze online ook bereikbaar zijn en persoonlijkheid uit stralen. En juist die persoonlijkheid mist!
Zo lazen we vorige week o.a. hier op Dutchcowboys dat ÜberCEO onderzoek gedaan heeft naar de toegankelijkheid van de ceo’s van de bedrijven uit de Fortune Top 100. Slechts twee ceo’s hebben een Twitter account! Nu wil ik hier niet een discussie over het nut/onzin van Twitter uitlokken. Maar het feit dat maar twee ceo’s hebben geprobeerd hier iets mee te doen is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Daarnaast wordt er door de ceo’s geen blog op na gehouden en is er maar een handjevol ceo’s die gebruik maken van Facebook.
Frappant dat bedrijven die prat gaan op merktrouw en een sterk imago nu op internet kansen laten liggen op vlakken waar dat juist zo makkelijk is.
Wij hebben zelf gemerkt dat je via communities als hyves en facebook binnen no-time een persoonlijke band kunt krijgen met je ‘consument’. De afgelopen weken zijn wij druk bezig geweest van het persoonlijk en individueel benaderen van grafisch talent op diverse sociale websites. Door deze aanpak is het leden aantal binnen een aantal weken aanzienlijk gegroeid en hebben we op dit moment met veel van deze talenten intensief contact. Hyven en Facebooken op de werkvloer is hier in ieder geval gewoon toegestaan.
En om ook een voet tussen de deur te krijgen op deze social media hebben wij een integratie tool ontwikkeld waardoor onze members hun werk nu makkelijk kunnen verspreiden op Hyves, Facebook en Twitter. Grafische talenten kunnen door deze functionaliteit nu met één druk op de knop hun gemaakte werk voor een merk plaatsen op Hyves, Facebook en Twitter, hierdoor zullen zij (zowel voor zichzelf als voor het merk) vele andere consumenten bereiken.
Krabbel, tweet, blog en bewonder!
CreatAd.com