YouTube kondigt deze week een test aan die een aantal Nederlandse content partners in staat stelt om pre-roll advertenties (reclame voorafgaand aan een video) te testen door ze voor hun professionele content af te laten spelen. De content partners zullen in de advertentieomzet delen. De aanbevolen lengte van deze pre-roll-advertenties bedraagt 15 seconden. De maximale lengte bedraagt 30 seconden. Alleen de testgroep van content partners zal in staat zijn om pre-roll-advertenties voor hun eigen videocontent weer te laten geven.
Content partners die reeds hun medewerking aan de test hebben toegezegd, zijn onder andere: Sanoma Men’s Magazine, Autoblog.nl, Armada Music en PSV Eindhoven
In Nederland heeft de Nederlandse Energie Maatschappij als eerste adverteerder toegezegd om aan de test deel te nemen. De komende weken zullen pre-roll-advertenties van hen te zien zijn bij content van de content partners.
Mascha Driessen, Head of YouTube & Display Google Nederland: “Bij YouTube proberen we altijd de juiste balans te vinden tussen de wensen en behoeften van gebruikers die op zoek zijn naar gratis, onderhoudende en professionele online content, eigenaren van hoogwaardige content die naar manieren zoeken om hun materiaal te gelde te maken en adverteerders die op zoek zijn naar eersteklas content om hun videoadvertenties aan te koppelen. Naar onze mening zal deze test ons in staat stellen om deze wensen en belangen goed met elkaar in evenwicht te brengen”.
“Door content partners meer mogelijkheden te bieden om hun content te gelde te maken, hopen wij hen aan te moedigen om meer content op YouTube te publiceren. Op deze manier zullen de gebruikers van YouTube toegang krijgen tot meer gratis, onderhoudende en professionele content, en wordt adverteerders de mogelijkheid geboden om hun videoadvertenties aan professionele content te koppelen”.
Pieter Schoen, Algemeen directeur Nederlandse Energie Maatschappij: ‘‘De Nederlandse Energie Maatschappij vindt deze innovatieve wijze van adverteren, naast de reguliere online campagne, een interessante manier om haar doelgroep te bereiken. Een persoonlijke en opvallende manier om nieuwe markten te betreden, daar willen wij als Nederlandse Energie Maatschappij graag mee geassocieerd worden‘ ‘
Maykel Piron, co-owner and Managing Director Armada Music: ‘’De groeiende populariteit van Video On Demand bij het publiek onderschrijft de behoefte aan goede videocontent. Armada en YouTube zullen blijven werken aan projecten die deze trend weerspiegelen, wat ook terugkomt in de samenwerking. Hoogwaardige kennis gecombineerd met onze kwalitatieve content, maakt dat je een effectieve en impactvolle campagne kunt realiseren. Armada zal meer exclusieve videocontent voor YouTube blijven creëren, om hiermee wereldwijd een vooraanstaand YouTube dansmuziek kanaal te blijven.’’
Wouter Karssen, eigenaar Autoblog.nl “‘Online video wint steeds meer aan populariteit bij onze doelgroep. Zeker voor auto’s zegt beeld zoveel meer dan woorden en dus is het zeer interessant om professionele content via videosites te delen. YouTube is natuurlijk een geweldig platform om consumenten via diverse devices te bereiken en we zijn daarom erg blij dat we met YouTube gaan samenwerken om pre-roll-advertenties te gaan testen.“