Advertising11.03.2009

Google kondigt digitale ja/nee sticker aan


google-kondigt-digitale-ja-nee-sticker-a.jpg
google-kondigt-digitale-ja-nee-sticker-a.jpg

Google kondigt vandaag aan dat het een scala van introducties en advertising zal doen, gericht op de display-markt. Een van belangrijke innovaties: een tool waarmee gebruikers kunnen aangeven in welke advertenties ze geinteresseerd zijn. “Bringing the science of search to the art of display”.

Het interesed based adverteren van Google gaat ervoor zorgen dat je op websites die deel uitmaken van het Google content network advertenties gaat zien die relevant zijn voor jouw surfgedrag. De belangrijkste innovatie volgens Google is dat je een opt out mogelijkheid hebt: Een soort “digitale ja/nee sticker“. Die sticker is ook wel nodig, aangezien standaard iedereen ‘opt in’ is.

Google komt met deze insteek vanuit search achtergrond, waar relevantie een grote rol speelt. De zoekgigant denkt dat er in de de displayadvertentiemarkt nog veel te winnen valt door de gebruiker voorop stellen en relevantie in de display markt te brengen.

Belangrijkste argument van Google om een dergelijke dienst te starten is dat ze zo min mogelijk ‘waste’ willen hebben bij de advertenties en de attentiewaarde van de advertenties zo hoog mogelijk te houden.

Google content netwerk
Het getarget bereiken van de doelgroep was al mogelijk via placement targeting en contextual targeting.  Google kondigt vandaag interest-based adverteren aan met een opt out mogelijkheid voor gebruikers.  Deze opt out mogelijkheid is nieuw. Google ziet kansen in de voordelen van online adverteren. Het product wat Google lanceert moet dit nog meer mogelijk maken.

Het succes van de relevante advertenties is volgens Google gebaseerd op drie waarden
– enorm groot bereik van het Google content netwerk
– contact met de juiste doelgroep (targeting)
– rapportagetools om te analyseren en maximaliseren

Door middel van de ad planner tool kan online advertising nog relevanter en gerichter worden door gebruik te maken van additionele informatie.Hierbij wordt gekeken naar de huidge acties en het verleden.

Ad preference manager.
Via de ad preference manager kunnen interessegebieden gekoppeld worden aan de browser en daarmee aan sites die eerder bezocht zijn via de browser. Google registreert bijvoorbeeld ook of je een bestelling afmaakt of niet en kan vanuit je gedrag vanuit het verleden bepalen of je een advertentie van die betreffende webwinkel waar je je bestelling (niet) afmaakte een advertentie moet hebben.

Privacy

Zonder enige twijfel zal de uitrol van Google vragen oproepen rondom privacy issues. Google volgt immers je surfgedrag en stemt daar advertenties op af.

Google stelt dat juist dat het heel open is hierin en de privacy voorop stelt: gegevens die worden opgeslagen zijn niet gebaseerd op IP-gegevens. Daarbij plaatst Google een cookie in je browser en wordt informatie dus client based opgeslagen. 

Google slaat cookies op voor een periode van 2 jaar, als jij ze tenminste niet weggooit. Het wordt dus opgeslagen op jouw computer. Er is geen koppeling met andere diensten van Google als Gmail of search.

Google stelt bovendien de gebruikers zelf in staat hun historie te wijzigen en zelfs te deleten door middel van de ad preference manager. Opvallend is wel dat je automatisch bent aangemeld zodra je binnen het google netwerk een site bezoekt, afmelden kan redelijk eenvoudig. Echter als je vervolgens je cookies delete of een nieuwe browser gaat gebruiken ben je automatisch weer aangemeld. Om helemaal te ‘opt outen’ kan je een applicatie downloaden om permanent te worden uitgesloten.

Google geeft aan heel transparant te willen zijn. In de cookies wordt geen persoonlijke informatie opgeslagen. Google wil de gebruiker leren wat cookies zijn en open en eerlijk aangeven wat zij ermee doen.

De bedoeling van Google is om meer relevante advertenties te kunnen plaatsen en uiteindelijk de ROI van de adverteerder te verhogen. White list adverteerders in de VS en in Europa gaan  beta testen, waaronder in Nederland. Aan het eind van het jaar moet het volledig beschikbaar zijn voor alle adverteerders.

Website eigenaren zullen hun sites moeten aanpassen omdat ze moeten aangeven dat zij meedoen. Alle eigenaren van websites binnen het Google content netwerk hebben tot 8 april 2009 de tijd om hun privacybeleid aan te passen en gebruikers te informeren over het feit dat zij interest-based advertenties kunnen worden aangeboden. Gebruikers kunnen meteen gaan testen. Iedereen is direct opted in. Google zal dit gaan uitrollen op YouTube en het Google content network. Het is vanaf dit moment beschikbaar voor beta-testing. UPDATE: Google start in april met een gelimiteerde beta test.(dus nog niet nu, wat wel nu beschikbaar is, is de ads preference manager).

Naast de relevante display ads kondigt Google ook Contextuele gadget ads en een uitbreiding op YouTube insights aan, maar daarover en hierover later meer.

...

Verder lezen over Content

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...

Gadgets07.11.2019

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn