YouTube InVideo-advertenties zijn geanimeerde overlays die onderaan een video worden vertoond, kort nadat de video is gestart (voorbeeld). Wanneer gebruikers op de overlay klikken, wordt hen een beeldvullende rijke interactieve ervaring geboden in de vorm van een videoadvertentie of een interactieve Flash-animatie.
Ook kan er een nieuw browservenster worden geopend waarin de landingspagina van de advertentie wordt weergegeven. Wanneer de advertentie is afgelopen,wordt de gebruiker teruggeleid naar de oorspronkelijke video, precies op het punt waar de video eerder was gepauzeerd
Als een gebruiker geen actie onderneemt, zal de overlay vanzelf verdwijnen. Hiermee behouden gebruikers van YouTube de controle over hun video-ervaring .
De InVideo-advertenties kunnen op CPM-basis (kosten per duizend impressies) worden ingekocht, en zijn beschikbaar binnen de videocontent van partners. Hiermee behouden adverteerders de regie over hun targeting. InVideo-advertenties kunnen worden afgestemd op genre, demografie, geografie en het tijdstip van de dag. De omzet uit de advertenties wordt gedeeld tussen de partner en YouTube.
Floris Jan Cuypers Marketing Manager YouTube : “Televisie is heel lang het leidende reclamemedium geweest vanwege de gecombineerde kracht van beeld en geluid. YouTube tilt deze ervaring naar een hoger peil door de emotionele kracht van video te koppelen aan de kwantificeerbare interactiviteit van internet, hetgeen een krachtige combinatie voor adverteerders oplevert.
Met InVideo-advertenties kunnen adverteerders direct in contact komen met hun doelgroep op een relevante, interactieve, niet opdringerige manier. YouTube blijft online innoveren en bouwt hiermee een nieuwe brug tussen merken, videocontent en een gemeenschap van miljoenen gebruikers”.
Specificaties:
1. De InVideo-advertenties worden na 10 seconden in een overlay over de onderste 20% van het videobeeld weergegeven. Als de gebruiker niet op de advertentie klikt, verdwijnt de advertentie na een aantal seconden vanzelf.
2. Afhankelijk van de plaatsingsinstellingen van adverteerders krijgen gebruikers die de overlay aanklikken één van de volgende InVideo advertentie-uitingen te zien: een videoadvertentie binnen de videospeler, een interactieve Flash animatie binnen de videospeler of de landingspagina van de adverteerder, die in een nieuw browservenster wordt geopend. Deze advertenties zullen worden aangeduid met de tekst ‘Ads by Google’.
3. De InVideo-advertenties kunnen worden afgestemd op partnervideo’s in de volgende categorieën: entertainment, sport, nieuws en politiek, auto’s en voertuigen, instructievideo’s en lifestyle, komedie, film en animatie, huisdieren en dieren, mensen en weblogs en reisevenementen.