Advertising27.11.2014

15x vintage advertenties


Reclame kan iets zijn waar je je dood aan ergert, maar er zitten ook regelmatig pareltjes tussen. Maar wanneer een campagne na een tijdje een beetje gedateerd is, kunnen we het juist wel waarderen. We verzamelden vijftien vintage campagnes. Soms hilarisch, soms bizar, soms zelfs een beetje inspirerend!

6a00d83451ccbc69e201b7c6de0d68970b
6a00d83451ccbc69e201b7c6de0d68970b

Maybelline advertentie uit de jaren ’70, toen blauwe oogschaduw over het hele oog werd uitgesmeerd. (Bron)

Top-24-Creative-Vintage-Advertisements-for-Your-Inspiration-7
Top-24-Creative-Vintage-Advertisements-for-Your-Inspiration-7

Een oude Johnnie Walker campagne (Bron)

Top-24-Creative-Vintage-Advertisements-for-Your-Inspiration-10
Top-24-Creative-Vintage-Advertisements-for-Your-Inspiration-10

Air Canada maakte een mooi statement met deze advertentie (Bron)

6a00d83451ccbc69e201bb07b3c9eb970d
6a00d83451ccbc69e201bb07b3c9eb970d

Toen er zelfs nog aantrekkelijke pakjes sigaretten ontworpen werden.. (Bron)

Top-24-Creative-Vintage-Advertisements-for-Your-Inspiration-12
Top-24-Creative-Vintage-Advertisements-for-Your-Inspiration-12

1971, toen er nog advertenties voor sigaretten in tijdschriften verschenen (Bron)

6a00d83451ccbc69e201a511f38884970c
6a00d83451ccbc69e201a511f38884970c
6a00d83451ccbc69e201a3fd337b7e970b
6a00d83451ccbc69e201a3fd337b7e970b

De ‘mom jeans’ waren je-van-het halverwege de jaren 70.. (Bron)

Eén van de aller eerste campagnes voor het versturen van e-mails uit 1983 (Bron)

Screen Shot 2014-11-25 at 10.51.51
Screen Shot 2014-11-25 at 10.51.51

Cereal met een laxerende werking… Wanneer deze campagne verspreid werd hebben we niet kunnen achterhalen, dat je nu niet meer met zo’n campagne aan hoeft te komen moge duidelijk zijn. (Bron).

Screen Shot 2014-11-25 at 10.54.56
Screen Shot 2014-11-25 at 10.54.56

Camel… om te ontspannen en tegen vermoeidheid. Hier werd veertig jaar geleden dus mee geadverteerd (Bron).

Screen Shot 2014-11-25 at 11.01.36
Screen Shot 2014-11-25 at 11.01.36

De onesies van de jaren ’70 van JCPenney (Bron)

Screen Shot 2014-11-25 at 11.07.47
Screen Shot 2014-11-25 at 11.07.47

Homoseksualiteit was veertig jaar geleden alles behalve volledig geaccepteerd in de Verenigde Staten. Maar er waren ook progressieve instellingen die zich hier niks van aantrokken. Zo adverteerde American Export Lines met ‘Gay-friendly’ cruises. (Bron)

Top-24-Creative-Vintage-Advertisements-for-Your-Inspiration-22
Top-24-Creative-Vintage-Advertisements-for-Your-Inspiration-22

Chanel Nummer 5 werd in 1921 door Coco Chanel op de markt gebracht, bijna 100 jaar geleden! Het parfum staat nog steeds in de top 10 van best verkopende geuren en onlangs werd er nog een nieuwe campagne gelanceerd met daarin Gisele Bündchen en onze ‘eigen’ Michiel Huisman. Deze campagne uit de eerste helft van de 20ste eeuw is een stuk soberder maar daarom niet minder speciaal. (Bron)

6a00d83451ccbc69e2019affec6068970d
6a00d83451ccbc69e2019affec6068970d

1983, het Levi’s dieet… (Bron)

6a00d83451ccbc69e2015393ad6032970b
6a00d83451ccbc69e2015393ad6032970b

1974, 40 jaar geleden, toen men nog niet zo goed op de hoogte was van de schade die de zon kan aanrichten. Coppertone bracht een product op de markt met de naam ‘Tanning Butter’. De beschermende factor is nergens te vinden… (Bron)

Screen Shot 2014-11-25 at 10.48.54
Screen Shot 2014-11-25 at 10.48.54

Campagne voor Gap uit de jaren ’70 (Bron)

Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen

...

Verder lezen over Campagne

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

Bijna iedereen heeft wel een antwoord als je hem vraagt wat hij of zij zou doen met 120 miljoen, maar niemand vraagt wat je nu doet om je een winnaar te voelen. Wat als je dat wel doet?

Entertainment04.06.2024

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief