De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De real life soaps zijn inmiddels niet meer op een hand te tellen. Ooit was ‘Real World‘ (een van) de eerste real life soaps op televisie. Sindsdien zijn er veel gemaakt waarvan Big Brother natuurlijk de meest bekende is.
Dat de soaps de stap naar het internet zouden maken was ook al even duidelijk. De adverteerders lijken nu de real life soap echt omarmd te hebben. In samenwerking met Hewlett Packard brengt MTV vanaf morgen (maandag) “Engine Room” een real life soap op het internet waarbij creativen de hoofdrol spelen.
Het principe van “Engine Room” is simpel. Er zijn vier teams, samengesteld met deelnemers uit vier verschillende continenten. In de komende zeven weken zullen zij tegen elkaar strijden in het produceren van ‘digital art’. De winnaars mogen uiteindelijk $400.000 verdelen en mogen een avond lang het grote MTV-scherm op Time Square vullen met hun eigen content.
Het programma wordt uitgezonden op MTV in de VS en online en zullen slechts zeven minuten duren. Maar dat is precies genoeg voor de doelgroep die MTV en HP willen aanspreken.
Het idee is ontstaan doordat een commercial die HP gemaakt had met o.a. Jerry Seinfeld en Serena Williams, op YouTube veel reacties en ‘reactie-video’s’ opleverde. Hewlett Packard en MTV werkten bovendien al eerder samen met het ontwikkelen van dergelijke online programma’s. Zo maakten ze eerder “Meet or Delete” en komen ze binnenkort met “Dorm Storm.
Het interessante is natuurlijk vooral dat het programma duidelijk een beeld geeft van waar we met televisie- en internetprogramma’s naar toe gaan. Niet de ‘standaard’-programma’s met reclameblokken er tussendoor, maar een programma wat ontwikkelt is samen met een adverteerder.
Daarom zie je ook op de website van het programma veel HP langskomen. Zo kan je de apparatuur van de deelnemers (uiteraard allemaal HP-apparatuur) bekijken en je eigen portfolio aanmaken. Het is niet het eerste programma wat op deze manier gemaakt wordt, maar zeker niet de laatste.