Advertising29.07.2008

Microsoft Advertising brengt werking online creatie in kaart


microsoft-advertising-brengt-werking-onl.jpg
microsoft-advertising-brengt-werking-onl.jpg

Microsoft Advertising heeft door marktonderzoeksbureau MetrixLab onderzoek laten verrichten naar aspecten van creatie die invloed kunnen hebben op de werking van online display advertising.

Er is onder meer gekeken naar de effectiviteit van het formaat, het moment van tonen van het merk, het logo, het product en de boodschap, het type uiting (bijvoorbeeld flash of streaming), de snelheid van het tonen van tekst en de rol van interactie.

Microsoft verricht al jaren – vaak in samenwerking met MetrixLab – onderzoek naar de effectiviteit van online campagnes. Hieruit blijkt telkens weer het belang van creatie voor het succes van een campagne. Daarom heeft Microsoft Advertising nieuw onderzoek laten uitvoeren om de kennis op dit gebied verder uit te bouwen en gangbare opvattingen voor het maken en beoordelen van creatie te valideren.

Het onderzoek is in Nederland uitgevoerd onder 695 respondenten en er zijn 30 online campagnes getest. Om de werking van creatie te kunnen vaststellen heeft MetrixLab gekeken naar de aspecten aandacht, geheugen, houding ten opzichte van de uiting en merkeffecten. Voor ieder onderdeel is een aparte test ontwikkeld, waarbij verschillende kwantitatieve en kwalitatieve technieken zijn gecombineerd.    Op grond van het onderzoek komt Microsoft tot de volgende aanbevelingen voor online advertentiecreatie:

1. Het merk en het logo kunnen het beste aan het einde van een uiting worden weergegeven. Wanneer deze continu in beeld zijn, krijgen de merknaam en het logo minder aandacht.

2. Voor de meeste impact kan de boodschap het beste aan het einde van de online uiting worden getoond.

3. Grotere formaten werken beter dan kleinere formaten. Een ‘300×250’ advertentie wordt gemiddeld door drie keer zoveel mensen opgemerkt als een leaderboard (728×90) en twee keer zo lang bekeken. Daarom komt de boodschap in een ‘300×250’ advertentie beter onder de aandacht.

4. Uitingen met snelle tekst worden beter herinnerd, maar uitingen met langzame tekst scoren beter op koopintentie, interesse en likeablility.

5. Online uitingen die niet continu herhaald worden (zonder ‘loop’) blijken effectiever dan online uitingen met ‘loop’. Het laatste beeld van de uiting is daardoor uiteraard erg belangrijk.

6. Het figureren van mensen in een online uiting is effectief. Volgens het onderzoek worden deze uitingen erg goed herkend en relevant gevonden. Ook is de call-to-action hoog.

7. De intentie om te klikken is hoger bij uitingen zonder een rechtstreekse klik-uitnodiging. De aansporing ‘klik hier’ blijkt zeker geen garantie voor succes.

8. Interactieve banners (waarin een actie wordt gevraagd aan degene die de banner bekijkt) worden niet beter herinnerd dan flash banners als er verder geen interactie plaats vindt. Maar interactieve uitingen waar wel interactie mee is geweest, scoren hoger dan flash banners op likeability, koopintentie en interesse. Dat betekent dat het ‘uitlokken’ van deze interactie erg belangrijk is voor het effect.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Microsoft

Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams

Het idee is dat je hardop tegen je computer of telefoon praat en vervolgens zorgt de AI voor een nabootsing van wat je zegt in een andere taal. In jouw stemgeluid.

Online19.11.2024

Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams

Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst

Het Amerikaanse IT-bedrijf Microsoft zou er praktijken op nahouden die bepaald geen eerlijke handel zijn, denkt de FTC.

Online18.11.2024

Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst

Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt

Er zit in de nieuwe versie van de Outlook-client een bug waardoor een nieuwe afspraak in de agenda zetten geen optie is.

Online12.11.2024

Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt

Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie

Het bekende kladblok op je PC is altijd zo lekker eenvoudig, maar dat betekent niet dat het niet slimmer kan.

Artificial Intelligence07.11.2024

Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Even snel iets kopieren-plakken is er niet meer bij voor mensen die Klassieke Outlook gebruiken. Maar er is een oplossing.

Online04.11.2024

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Er is een workaround
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Eerst leek de wereld er nog niet klaar voor en nu is het juist Microsoft zelf dat er niet klaar voor is. Recall is weer uitgesteld.

Artificial Intelligence31.10.2024

Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

Microsoft voegt nieuwe, AI-agents toe aan Copilot. Ze zijn geheel zelfwerkend, dus ze verrichten allerlei taken die werk uit handen nemen van menselijke medewerkers.

Artificial Intelligence22.10.2024

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

5 handige programma’s voor online samenwerken

Online samenwerken kan voor problemen zorgen: miscommunicaties ontstaan vrij snel. Met deze tools gaat samenwerken beter.

Online11.10.2024

5 handige programma’s voor online samenwerken