Advertising24.06.2008

JongeHonden in Cannes


jongehonden-in-cannes.jpg
jongehonden-in-cannes.jpg

Afgelopen week werden de Lions weer uitgereikt tijdens het 55e jaarlijkse reclamefestival in Cannes. Zoals inmiddels gebruikelijk is reist de Stichting JongeHonden af met een gevulde touringcar jonge creatieven om inspiratie op te doen, Nederland te vertegenwoordigen in verschillende Young Lions Competitions en alle goede borrels en feestjes af te lopen.

Door het organiseren van creatieve pitches gedurende het hele jaar kunnen jonge creatieve teams een plaatsje in de bus naar Cannes winnen, alwaar ze met een passe-partout tijdens het gehele Cannes Lions festival toegang hebben tot het beste creatieve werk ter wereld, in alle verschillende disciplines.

Onderdeel van de groep van 38 JongeHonden waren de 4 teams die Nederland vertegenwoordigden tijdens de competities: Young Creatives Print, Young Creatives Film, Young Creatives Cyber en Young Media.

In de Young Creatives Print Competition zetten Karian Weijers en Thijs Biersteker (beiden afstuderend aan de Willem de Kooning Academie) in het begin van de week direct Nederland op de kaart door goud te winnen voor een in 24 uur gecreëerde print uiting voor Amnesty International. De teams voor Young Creatives Film (Daan Samama van DDB Amsterdam en Tim de Waard van Houdini Amsterdam), Young Cyber Competition (Paul Coops en Gijs Hietbrink van Woedend!) en Young Media Competition (Ivor van Maaren van Mindshare Interaction en David Barens van Neo@Ogilvy) kregen allen prachtig jury commentaar, maar moesten andere landen er met de winst vandoor laten gaan. Om jullie een indruk te geven van het werk, klik hier voor de viral video die Tim en Daan binnen 48 uur hebben gemaakt voor MTV Switch. De opdracht was een virale video van 60 seconden te maken op een Nokia N95 waarin op een originele manier wordt getoond hoe je klimaat neutraal bezig kunt zijn.

Ik was zelf de hele week mee met JongeHonden, als onderdeel van het Nederlandse Young Media Team. Als interactieve mediaman was ik heel erg benieuwd naar het interactieve werk dat ik in Cannes zou zien, maar ook naar de interactieve interesse en kwaliteit van de JongeHonden. Enerzijds is het grootste deel van de JongeHonden werkzaam bij de zogenaamde traditionele bureau’s, anderzijds waren er ook teams van onder andere Woedend! en 2008 mee.

De meeste aandacht van de jonge creatieven ging uit naar het wereldwijde print- en film werk, maar ik merkte gedurende de week in gesprekken dat ze over het algemeen veel interesse hebben in interactieve media en vaak ook (goed) begrijpen hoe dit creatief te gebruiken. Van de ongeïnteresseerde houding die creatieven nog weleens willen hebben richting het onderwerp media en hoe deze in te zetten merkte ik weinig, omdat deze generatie creatieven heel goed begrijpt dat interactieve media een andere aanpak vereisen dan traditionele media, waar je helemaal geen interactie met de doelgroep hoeft aan te gaan. Hierdoor hebben ze een gezonde interesse in de ontwikkelingen in het medialandschap en willen op dit gebied zeker niet de boot missen.

Op zich lijkt een houding als deze logisch, maar dat is het niet in een groot deel van de reclamebureau’s. Gelukkig heb ik daar bij Ogilvy weinig last van, omdat we daar juist in alle geledingen van het bedrijf veel in interactieve expertise investeren. Maar afgelopen week hoorde ik weer eens van veel collega’s dat dit bij veel andere (traditionele) bureau’s nog helemaal niet het geval is. Daarom vind ik het heel positief om te zien dat de jongere generatie creatieven in de Nederlandse reclamewereld heel erg bezig is met interactieve media, de ontwikkelingen hierin volgt en wil begrijpen hoe ze hier het beste met hun creatieve ideeën mee om kunnen gaan.

Op naar veel prijswinnend Nederlands interactief werk in de komende jaren!

...

Verder lezen over Cannes Lions

Under Armour reclame met Gisele Bündchen wint Cyber Lion

De reclame van Under Armour met topmodel Gisele Bündchen heeft in Cannes de Grand Prix in de categorie Cyber weten te bemachtigen. Met de reclame 'I Will What I Want' waren ze een van de grote winnaars van de Cannes Lio...

Events26.06.2015

Under Armour reclame met Gisele Bündchen wint Cyber Lion

De beste slides van #Canneslions 2013

Iedereen die in Cannes is geweest weet dat er veel geweldige content voorbij komt, het beoordelen daarvan is een serieuze taak, maar het is JesseDee wederom gelukt er een mooie Slideshare presentatie van te maken.De eers...

Online09.07.2013

De beste slides van #Canneslions 2013

De beste slides van de Cannes Lions 2012

Iedereen die aanwezig is geweest bij het Cannes Lions International Festival of Creativity, weet dat er veel geweldige content voorbij komt, maar de echte uitdaging is eigenlijk om te beaplen welke sessies je wel/niet g...

Online29.06.2012

De beste slides van de Cannes Lions 2012

12 trends van Cannes 2011

De heren van The Social Practice hebben een korte maar mooie preso gemaakt die nog eens alle trends laat zien die dit jaar gespot zijn tijdens de Cyber Lions in Cannes van dit jaar. Van Social TV naar HTML5 en de kracht...

Online05.07.2011

12 trends van Cannes 2011

The Gift wint Cannes Lions

Bijna 3 maanden geleden waren we al diep onder de indruk van Parallel lines, een campagne van Philips in samenwerking met Tribal DDB. Inmiddels is de korte film The Gift wereldwijd al meer dan een half miljoen keer bekek...

Video28.06.2010

The Gift wint Cannes Lions

De Nederlandse kanshebbers bij de Cannes Lions

Cannes Lions is weer bezig. De 57e editie van het internationale advertising festival. Of zoals ze het zelf noemen "The world's only truly global meeting place for professionals in the communications industry."Uiteraard...

Online22.06.2010

De Nederlandse kanshebbers bij de Cannes Lions

Youtube Cannes Lions Ad Contest 2009

In December 2009, the UN will be having its summit on climate change in Copenhagen. Join the global movement of people in making global decision makers sign an effective and ambitious agreement that can save the world...

Video25.05.2009

Youtube Cannes Lions Ad Contest 2009

Heus niet naar Cannes

Cannes Lions geldt als hét evenement binnen de advertisingindustrie, maar is het wel verantwoord om in tijden van crisis naar Cannes te gaan? Als we de berichten moeten geloven wordt het rustig dit jaar in Cannes. De cr...

Advertising19.05.2009

Heus niet naar Cannes