Advertising26.05.2008

YouTube als vervanger voor TV commercials?


Met interesse volgde ik de recente Wehkamp commercial op de homepage van YouTube. Kosten: 10.000 Euro per 24 uur. Een commercial op TV kan zo 300.000 Euro kosten dus je zou in principe 30 dagen op de homepage van YouTube kunnen staan. En er komen inmiddels zo’n 4,5 miljoen unieke Nederlandse bezoekers op YouTube. Er is dus voldoende bereik. Het mooie is ook nog dat je direct het resultaat ziet van je commercial: je kan meten en je kan interactie oproepen. De video commercial kan langer zijn en er kunnen ook nog video’s worden toegevoegd. Wat wil je nog meer zou je zeggen.

Dus ik ging toch eens kijken wat de actie van Wehkamp had gedaan. 8006 views sinds 11 april. Oeps. De interactie blijft steken op zeer negatieve uitlatingen/reacties. Da’s niet zo best. Toch jammer. Dat betekent echter volgens mij helemaal niet dat het niet kan werken. De commercial was een echte TV commercial, de stem is inderdaad best irritant en ja er komen ook gerelateerde video’s die niet zo handig zijn naar boven.

Dus ging ik eens nog een aantal andere acties bekijken…..    

Een absolute succescase is en blijft Esmee Denters, het Nederlandse meisje dat vorig jaar werd ontdekt door Justin Timberlake via YouTube. Nu ze commercieel en contractueel vastgelegd is, blijft ze nog steeds enorm populair op YouTube met miljoenen views per video en dat werkt enorm goed voor haar eigen CD promotie. Dat is natuurlijk geen TV commercial maar wellicht ligt daar wel een deel van de oplossing.

Wat me opvalt is dat ze zich blijft gedragen als een YouTube’er: recht kijkend in de webcam en ze blijft covers maken van bekende artiesten. Een YouTube commercial zou in ieder geval totaal anders gemaakt moeten worden, veel persoonlijker en oprechter. Iets dat merken nog niet echt gewend zijn.

Je zou ook verwachten dat meer mogelijkheid bieden tot interactie kan helpen. Ik zag dan ook een aantal campagnes die vragen om het insturen en samenstellen van filmpjes. Dat lijkt echter niet echt te werken. Het vergt een redelijke investering om zoiets op te zetten en de reacties zijn vaak minimaal. Case 1 is Toyota, lees hier over de slechte resultaten en case 2 is Purple Proof met maar liefst 5 inzendingen. Momenteel loopt er ook 1 op de homepage van YouTube ter promotie van een film

Maar ja dat is eigenlijk ook niet echt een interactie te noemen en je vraagt gewoon teveel aan mensen. Toen las ik op DC dat de Rolling Stones een eigen YouTube kanaal zijn opgestart. En daar vind je toch een betere vorm van interactie. Je mag Mick en Keith per video een vraag stellen en als ie leuk genoeg is dan gaan ze die beantwoorden. Dat is iets dat fans absoluut een trigger geeft om actie te ondernemen. De Rolling Stones bouwen zo een online fanbase op die ze kunnen oproepen naar hun tour te komen of hun platen te kopen.

Conclusie die je hier uit zou kunnen trekken is dat een commercial op YouTube zeker geen kopie van een TV commercial zou moeten zijn, dat het erg dicht bij de wijze waarop YouTube wordt gebruikt moet blijven en dat er echt iets in zit dat de deelnemer een uniek gevoel van interactie geeft. Pionieren en proberen dus. Ik vind het goed van Wehkamp dat ze het als eerste hebben geprobeerd en ik hoop dat er velen zullen volgen met talloze experimenten.

Iedereen die zelf cases heeft of een aanvullende/andere mening zie ik graag bij de reacties verschijnen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over YouTube

YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen

Wat als je een vette remix wil maken voor in je YouTube Shorts? Dat kan straks met AI. Al moet je er wel wat voor doen.

Video13.11.2024

YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Misschien is het je weleens opgevallen? Tips, trucs en tutorials over hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen de gevaren van het internet. Met name Youtube grossiert in video's van computer-influencers die jou wel even fijntjes uit de doeken doen hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen malware of hackers.

Online06.11.2024

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

Al een nummer van fake-Drake gehoord? Reden voor het platform om nieuwe tools te introduceren om deepfakes te herkennen en tegen te werken.

Artificial Intelligence06.09.2024

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan