Advertising25.03.2008

Adverteren met online video = effectief


adverteren-met-online-video-effectief.jpg
adverteren-met-online-video-effectief.jpg

Online video is booming. Dat is ook een van de beweegredenen geweest voor ons eigen video channel. De groei van het online kijken naar video resulteert er ook in dat er meer reclamespots via het internet worden bekeken.

Zo worden pre-rolls (reclamespots / streamspots die worden vertoond voorafgaand aan een opgevraagde video) massaal uitgekeken: 74% van alle opgestarte pre-rolls worden zelfs tot het einde toe bekeken. Zo blijkt uit een onderzoek van RTL Nederland, Universal Media en Microsoft Digital Advertising Solutions uitgevoerd door MetrixLab.

In december 2007 en januari 2008 zijn er 9.358 personen ondervraagd over online video. Het onderzoek is opgezet als een experiment onder bezoekers van 5 grote websites (‘Idols’, ‘Goede Tijden Slechte Tijden’, ‘Eigen Huis & Tuin’, ‘RTL Boulevard’ en MSN Video), waarbij de manier waarop men online video en reclame kan bekijken zoveel mogelijk gelijk is gehouden met de werkelijkheid.

De nadruk heeft gelegen op het registreren van het gedrag van mensen en niet op wat mensen zeggen dat ze doen. Zo is geregistreerd hoe het mechanisme werkt van de mate waarin je een ‘forced exposure’ hebt of juist vrijheid om reclame te mijden. Hiervoor zijn van 5 merken in totaal 15 reclamespots getest. Hierbij is gevarieerd met o.a. de lengte van de reclamespot en de lengte van de content. Bezoekers van de sites konden kiezen uit clips met lengtes van 90 of 150 seconden of een volledig programma. Van de reclamespots hebben in 2007 geen campagnes gelopen, om de invloed van lopende campagnes te vermijden.

De belangrijkste resultaten waren:

* Adverteren middels pre-rolls is bewezen effectief.
* Bezoekers van sites zijn in hoge mate bereid om reclame te accepteren en te kijken, voordat de gekozen content begint.
* 74% van de pre-rolls worden volledig uitgekeken.
* Dit geldt zowel voor ouderen als voor jongeren, die normaal bekend staan als grillige media zappers.
* Pre-roll advertising leidt dan ook tot een hoge spontane herinnering van de reclame en boodschapoverdracht.
* De likeability van de pre-rolls is vrijwel even hoog als bij andere reclamevormen ondanks de gedwongen exposure. Dit is een nieuw inzicht. De consument lijkt de reclameuiting als ruilmiddel te accepteren: ik kijk één korte commercial ipv een heel reclameblok en krijg mijn content vervolgens op maat geserveerd.
* Langere spots werken beter bij boodschapoverdracht.
* Het uitkijken van pre-rolls hangt sterk samen met de lengte en inhoud van de pre-roll en in mindere mate met de content die erna komt.

De resultaten zijn gepresenteerd tijdens de SPIN Awards Inspiration Days in Amsterdam. Andy Santegoeds, Manager Research & Intelligence van RTL Nederland : “Dit onderzoek bewijst dat online adverteren zeer effectief is en het geeft adverteerders en mediabureaus nieuwe inzichten om tv-campagnes succesvol door te trekken op internet. Je creëert als het ware een telescoop-effect.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Online Video

Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify

Spotify gaat creators betalen voor de videocontent die ze maken. Spotify richt hiermee zijn pijlen op videoplatforms als YouTube en TikTok.

Video15.11.2024

Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

Iedereen trapt er wel eens in, een TikTok-video met een lange build-up, die vervolgens nooit eindigt. Ja, er zou een 2e deel zijn: niet dus.

Video01.11.2024

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s

Als AI stop motion-video kan maken en het er ook echt goed en echt uit kan laten zien, want dat is juist bij dit type animatie essentieel, dan kan dat betekenen dat deze toffe films veel sneller kunnen worden gemaakt.

Artificial Intelligence16.10.2024

Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Zoom krijgt veel meer integraties met AI

Zeker Zoom Workplace is een wereld van verschil en lijkt door allerlei integraties steeds meer op Google’s en Microsofts samenwerksuites.

Online09.10.2024

Zoom krijgt veel meer integraties met AI

Meta gaat de strijd aan met Sora met AI-videomaker Movie Gen

Meta heeft een nieuwe tool onthuld die direct de strijd aan lijkt te gaan met Sora van OpenAI. Het gaat om Movie Gen.

Artificial Intelligence04.10.2024

Meta gaat de strijd aan met Sora met AI-videomaker Movie Gen

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts