Advertising18.03.2008

100 jaar reclame


Van 21 maart tot 1 juni 2008 worden in De Affiche Galerij ruim 60 affiches uit de collectie van het Museum voor Communicatie getoond.

Het Haagse Museum voor Communicatie verzamelt vanaf zijn oprichting in 1929 allerlei grafische uitingen rond de thema’s post en telecommunicatie. Vanaf de jaren ‘20 en ‘30 van de vorige eeuw liet de PTT oproepen en reclames maken voor diverse diensten en producten. Vaak schakelden ze hier bekende vormgevers voor in. Dit spraakmakende beleid heeft veel invloed gehad op de ontwikkeling van de grafische vormgeving in Nederland.

Het museum heeft een breed scala van ontwerpers en illustratoren in de verzameling, zoals Piet Zwart, Jan Lavies, Otto Treumann en Max Velthuijs. Hoewel het Museum voor Communicatie zich sinds een aantal jaren breder oriënteert dan uitsluitend post en telecommunicatie, blijft de grafische vormgeving één van de belangrijke pijlers van de collectie en het tentoonstellingsbeleid.

De Affiche Galerij, een onderdeel van Het Haags Gemeentearchief, laat van 21 maart tot 1 juni 2008 een selectie van 100 jaar affiches uit deze collectie van het museum voor Communicatie
zien. Tegelijk met de tentoonstelling in De Affiche Galerij toont het Museum voor Communicatie zelf van 21 maart tot en met 29 juni 2008 de expositie ‘Klinkklare vormgeving – N.P. de Koo (1881 – 1960)’. In deze presentatie staat het veelzijdige werk van vormgever De Koo centraal, die voor de PTT onder meer brievenbussen, sluitzegels, een rijdend postkantoor én affiches ontwierp.

...

Verder lezen over Reclame

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers