De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Nog steeds wordt er in Nederland erg veel gesproken over CPC’s in AdWords. Maar hoe belangrijk is CPC nou eigenlijk? Voorbeeld: soms zijn er zoekwoorden die 2 euro CPC kosten en 50% conversie opleveren. Andere zoekwoorden kosten € 0,20 en leiden tot 1% conversie, welk zoekwoord zou u liever kopen? En vindt u het erg als de CPC op dat eerste woord met 2% stijgt? Of maakt u dan nog steeds ruimschoots winst?
Het draait uiteindelijk gewoon om rendement, en rendement meet je met niet met de CPC, maar met een cost per action (CPA). Gemiddelde CPC’s, en stijgingen of dalingen van gemiddelde CPC’s, zeggen dan ook helemaal niks. Bedrijven die naast hun AdWords campagne ook hun aankoopproces optimaliseren, en een hogere conversie hebben dan hun concurrent, zullen zich hogere CPC’s kunnen veroorloven.
Dat CPC’s zullen blijven stijgen is logisch: zolang een verkoop online minder kost dan offline, zullen die prijzen uiteindelijk, hoe dan ook, blijven stijgen tot ze gelijk komen te liggen. De échte winnaars online, zijn die organisaties die exact weten wat de prijs van een conversie mag kosten. Rekening houdend met zoveel mogelijke variabelen.
Sturen op CPC is daarom niet zinvol: als een zoekwoord te duur wordt, zoek je een goedkoper zoekwoord, of ga je andere dingen optimaliseren zodat je die prijs wél kunt betalen. Klagen dat je niet kunt concurreren heeft geen zin, daarmee wordt je niet minder hard voorbij gelopen.
Inspiratie: Marketing Pilgrim
Verder lezen over Adwords
Search20.12.2023
Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024
Search24.03.2017
Een afscheidsbrief aan Exact Match
Marketing24.01.2017
3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI
Mobile05.01.2017
3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads
Marketing27.09.2016
Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen
Marketing22.06.2016
Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!
Advertising20.06.2016
Google AdWords test nu met “click to SMS”
Advertising24.05.2016