Op basis van het online aankoopgedrag in de periode 2003 – 2006 voorspelt TradeDoubler dit jaar online topomzetten op 26 november, 10, 17, 28 en 30 december.
Net zoals in de Verenigde Staten zijn er ook in Nederland bepaalde dagen waarop de consument online significant meer koopt dan andere dagen. Vanwege sinterklaas en kerst liggen de pieken verspreid over de periode eind november tot en met eind december.
In Nederland blijken consumenten op de maandag (plm. 120%) het meest en op de zaterdag (plm. 70%) het minst online te kopen. Ook op zondagen en dinsdagen wordt er meer dan gemiddeld online gekocht. Vanaf woensdag neemt het aantal online aankopen elke dag wat af met zaterdag als dieptepunt.
Cyber Monday in de VS, de maandag na Thanksgiving, is de dag waarop online de meeste omzet wordt gegeneerd. Even daarvoor is er altijd Black Friday, de dag na Thanksgiving, waarop de kick-off plaatsvindt van de kerstinkopen, het is de traditionele dag waarop retailers hun prijzen verlagen en offline het meest wordt omgezet.
De resultaten zijn gebaseerd op de eigen gegevens. Naar verwachting genereert het bedrijf in Nederland in heel 2007 voor haar adverteerders zo’n half miljard Euro aan directe online omzet. De onderzochte periode betreft de laatste 10 dagen van november t/m de laatste dag van 2003 – 2006. Daarbij is de gemiddelde omzet per maand telkens als index 100% genomen, zodat de afzonderlijke dagen daar eenvoudig tegenover geïndexeerd kunnen worden.
· Nederland heeft ook een Cybermonday (120%), al zijn de verschillen met zondag (115%) en dinsdag (115%) niet zo groot als in de VS. · Zaterdag (70%) is met afstand de dag waarop het minste online wordt gekocht.
De echte piekdagen gedurende de periode: · Uit het onderzoek blijkt dat gemiddeld één week vóór sinterklaas op maandag het meest wordt gekocht. · De piek voor kerstmis ligt twee weken ervoor, op maandag, maar ook (in iets mindere mate) één week ervoor, eveneens op een maandag. · Nog opmerkelijker is dat er tussen kerst en oudjaar een nog veel grotere piek is in online aankopen. Er wordt dan gemiddeld 15% meer online gekocht dan in de piekdagen voor kerst en sinterklaas.
In Nederland start na de kerstdagen de uitverkoop, zowel offline als online. Een mogelijke verklaring zou ook kunnen zijn dat veel mensen ook geld als cadeau hebben gekregen en/of nog geld over hebben doordat de kosten m.b.t. de feestdagen meevielen.
Het spreekt voor zich dat het zeer belangrijk voor advertisers èn voor publishers is om te weten wanneer de topdagen èn wanneer de mindere dagen qua online omzetten te verwachten zijn, zodat de advertentie-inspanningen kunnen worden geoptimaliseerd.