Jaren aan een stuk zijn platenlabels bezig geweest om hun fans ervan te overtuigen hun muziek niet via een peer-to-peer file-sharing netwerk te downloaden. Nu wil een aantal juist deze manier promoten. Gratis muziek aanbieden met reclame is de nieuwe opzet.
“Several start-up companies are pursuing the idea of advertising-supported music.”
Qtrax is van plan om in september dit jaar te starten en heeft inmiddels al overeenkomsten om muziek van de Warner Music Group en EMI Group aan te gaan bieden en is van plan om eenzelfde overeenkomst te sluiten met Sony BMG Music Entertainment.
Allan Klepfisz , de voorzitter en predident zegt dat Qtrax in onderhandeling is met de 4e grote platenmaatschappij, Universal Music Group, en met Merlin, een agentschap dat vele onafhankelijke labels vertegenwoordigt.
De reclameopbrengsten zullen gebruikt worden om de muzieklabels te compenseren voor het beschikbaar stellen van hun muziek, een beetje hetzelfde als tv commercials, die gebruikt worden om de productie van tv-shows te financieren.
“And though labels have been reluctant to legitimize the idea of free music, they are also extremely eager to find new business models. Sales of compact discs are down sharply so far this year after previous declines, and revenue from online music stores, such as Apple’s iTunes, is not growing fast enough to compensate.”
Tijd dus voor weer wat nieuws, musicvertising ;), lijkt me wel wennen om voor ieder nummer dat je luistert eerst een reclame te horen krijgen, maar daarentegen heb je wel gratis muziek.
Lees het hele artikel op: NYtimes.com