CBS 60 Minutes had gisteren een interessante uitzending met Jeff Bezos, oprichter en CEO van Amazon. Er werd getoond hoe effectief Amazon met de ruimte in het magazijn omgaat. Door producten niet op categorie of op alfabet te sorteren, maar op grootte, kan men in de magazijnen nu twee keer zo veel goederen opslaan dan vijf jaar geleden.
Er werd nog meer teruggekeken. Bezos: “If you go back in time 18 years, I was driving the packages to the post office myself, and we were very primitive. When I was driving the packages myself, one of my visualizations of success is that we might one day be big enough that we could afford a forklift”.
En nu heeft Amazon wel meer dan één heftruck. En 225 miljoen klanten over de hele wereld. Voor vandaag (Cyber Monday) worden 300 bestellingen per seconde verwacht.
En Amazon kijkt naar de toekomst. Het streven is om bestellingen zo snel mogelijk af te leveren. Nu wordt geporbeerd om bestellingen nog dezelfde dag bij mensen thuis te brengen, maar Bezos ziet over een aantal jaren een mogelijkheid om dit binnen een half uur te doen, met name in dichtbevolkte steden, waar een magazijn in de buurt is. Daarvoor wil hij ‘octocopters’ gaan inzetten, speciale drones.
De octocopters zijn onbemand en kunnen pakketten tot 2,3 kilo afleveren in een straal van ruim 16 kilometer rondom een Amazon distributiecentrum. Volgens Amazon zou vandaag al 86% van de bestellingen op deze manier bezorgd kunnen worden. Jeff Bezos zei te verwachten dat deze manier van leveren binnen 4 à 5 jaar operationaal kan zijn. “De grootste uitdaging wordt de drones zo veilig maken dat ze conform zijn met de FAA-regelgeving.”
Een kort fragment staat hieronder, de hele show zie je hier: