IBM heeft de afgelopen week een Digital Analytics Benchmark Hub gelanceerd. De actuele verkoopcijfers van meer dan 1.000 deelnemende webwinkels in de Verenigde Staten, Canada en Groot-Brittannië worden hiermee inzichtelijk gemaakt. Traditioneel halen retailers in dit weekend, tijdens Black Friday en Cyber Monday, twintig tot veertig procent van hun jaarlijkse omzet binnen. Dit weekend zijn de prestaties van online retailers real-time te volgen.
De volgende trends komen naar voren uit de laatste cijfers:
- Mobiel verkeer webwinkels stijgt: 38% van al het verkeer naar webwinkels is afkomstig van mobiele apparaten, tegen 31% vorig jaar. Mobiele apparaten zijn goed voor 23,6% van de totale verkopen.
- Smartphones om rond te neuzen, tablets om aankopen te doen: Smartphones zijn goed voor 24% van het totale verkeer naar webwinkels, voor tablets is dit 13,5%. De tablet verslaat de smartphone echter ruim wanneer het op de verkopen aankomt.
- Facebook levert het meest op, Pinterest volgt daarachter: Doorverwijzingen via Pinterest leverden online retailers gemiddeld $109,40 per bestelling op, tegen $106,35 per bestelling via Facebook. Evengoed resulteerden Facebook verwijzingen bijna twee keer zo vaak in een verkoop dan Pinterest verwijzingen, wat aangeeft dat mensen mogelijk een sterker vertrouwen hebben in aanbevelingen vanuit hun eigen netwerk.
In de afgelopen jaren geldt IBM als belangrijkste bron voor real-time verkoopcijfers over het traditionele koopseizoen. Retailers, economen en het brede publiek kunnen direct zien of de consumentenuitgaven op Black Friday en Cyber Monday de hooggespannen verwachtingen waarmaken.
[Afbeelding: © karenkh – Fotolia.com]