Herinner jij je de dagen nog toen het doodnormaal was om een halve minuut te wachten tot een website volledig op ons scherm verscheen. Die dagen zijn nog niet zo lang geleden, maar ze komen gelukkig nooit meer terug. Wie op internet actief is stoort zich geweldig aan lange oplaaddtijden, blijkt uit nieuw onderzoek van Google. 400 milliseconden – ongeveer de tijd die nodig is om met de ogen te knipperen lijkt voor het gros van de surfers al te lang.
De concurrentie tussen Google en andere bedrijven wordt dan ook op snelheid gevoerd. Elke milliseconde is van belang in de wedloop om de snelste te zijn. Internetters lijken geneigd om bepaalde e-commerce- of nieuwswebsites minder vaak te gaan bezoeken wanneer die amper 250 millesconden trager laadt dan die van een concurrent. 250 milliseconden wordt volgens Harry Shum, computerwetenschapper en snelheidsspecialist bij Microsoft, dan ook als het “magic number” beschouwd voor een concurrentieel voordeel.
Gelukkig zijn internetgebruikers iets geduldiger wanneer ze een filmpje laden dan wanneer ze een zoekterm intypen. Maar snelheid is altijd belangrijk. Zo wijst onderzoek uit dat van elke vijf surfers er vier een video direct wegklikken wanneer het opladen ervan wordt onderbroken.
De slag om een sneller Internet begon in de jaren ’90 van vorige eeuw. In deze context wordt vaak verwezen naar het glasvezelnetwerk, maar er vond daarnaast ook veel innovatie plaats op het vlak van software-algoritmes en de distributie van servers.
Akamai, een bedrijf dat zich specialiseert in snelheidsoptimalisatie en banden heeft met het Massachussets Institute of Technology (MIT), speelde toen een leidinggevende rol. Het bedrijf ziet het mobiele Internet – de nieuwste bron van frustratie- als de volgende uitdaging.
“Gebruikers worden steeds ongeduldiger, en de mobiele infrastructuur is niet gemaakt voor dit soort snelheden“, zegt Tom Leighton, co-stichter en wetenschapper bij Akamai, “maar dit schept voor ons juist kansen.“
Studies ondersteunen de stelling dat we steeds ongeduldiger worden. Zo bleek uit onderzoek van Forrester Research dat online shoppers in 2006 bereid waren om gemiddeld vier seconden te wachten op het laden van een pagina. In 2009 was dit nog 2 seconden en vandaag is die 2-seconden-regel alweer voorbijgestreefd. Meer zelfs, een fractie van een seconde is al te veel voor de hedendaagse Internetgebruiker.