Afgelopen week werd de IBC gehouden in de RAI in Amsterdam, sinds 1994 is dit jaarlijkse evenement de belangrijkste Europese beurs voor professionals uit de film- en televisie wereld maar ook content distributie. Hoewel de beurs een vakbeurs is zijn het wel de consumenten die voor een groot deel de eindgebruikers zijn van wat er op de beurs te zien is. Waar gingen de meeste gesprekken over tijdens de 34e IBC?
De afgelopen 3 jaar was het hoofdzakelijk 3D wat er op de IBC (en zijn Amerikaanse tegenhanger NAB) te zien was, en hoewel 3D dit jaar nog steeds wel aanwezig was, is de hype er wel af. 3D gaat het niet worden voor de mainstream consumentenmarkt ondanks dat fabrikanten als Samsung, Sony en LG de consumenten de TV’s door de strot proberen te drukken. Het ontbreken van een standaard bij actieve 3D brillen of een goede mogelijkheid om 3D zonder bril te kijken en goede 3D content (waar je geen hoofdpijn van krijgt) werken niet mee aan het slagen van deze toevoeging.
Tijdens de beurs heb ik met veel professionals van bedrijven als Adobe, Autodesk, Avid, Blackmagic, RED, AJA, Sony en Panasonic gesproken,maar ook fabrikanten van lenzen als Cooke, Zeiss, Arri en Angenieux met hun “4k ready” producten antwoorden op de vraag wat tot nu toe hun beste 3D ervaring was, de film Avatar.
Dit zegt een hoop, de film is uit 2009 en tot op heden is er voor de kenners anno 2011 geen betere 3D ervaring dan de film van James Cameron geweest. Is 3D dan helemaal over? Nee zeker niet, maar het succes waarop iedereen gehoopt had is het zeker niet geworden.
Maar wat is dan de volgende stap? HD? Hoewel Nederland hierin een inhaalslag aan het maken is dankzij de kabelbedrijven als Ziggo en UPC is HD voor veel landen om ons heen al lang een standaard.
Hologram video dan? Nee, ook niet, hoewel het was te zien in een klein hoekje ergens op de beurs, maar te complex om te maken en te bekijken.
De volgende stap is voorbij HD of zoals Sony het mooi omschreef bij de lancering van hun F-65 camera “Beyond HD” camera. Fabrikant RED produceert al jaren 4K camera’s en hebben een enorm succes met hun 5K Epic X daarnaast is het bedrijf hard aan het werk met de Scarlet een 6K camera. Sony kreeg veel positieve reacties op hun F-65 camera, maar de grote verrassing was bij JVC te zien, een prototype van een 4K mini cam met een 1/2″ sensor. Naast al het camera geweld is er ook aan de hardware kant goed te merken dat 4K belangrijk gaat worden. De Thunderbolt toepassingen als harde schijven, opname mogelijkheden en verbindingen zorgen voor de snelheid van al die 4K data. Schermen en projectoren van Christie’s, Sony, en Sharp die 4K of hoger aankunnen waren ook flink aanwezig. Het Japanse NHK liet zelfs al een complete 8K lijn zien. Van camera, lenzen tot aan satelliet verbinding aan toe. Ook het 85 inch LCD was samen met het 22 kanaals audio te bewonderen. Hoewel dit nog ver weg van de gemiddelde huiskamer is, kan ik zeggen dat het zeer indrukwekkend is.
Naast 4K is broadcasten van programma’s via internet een flinke opmars aan het maken. Voor vele is de gedachte dat er voor internet video geen kwaliteit nodig is een veilige maar kortzichtige gedachte. Immers trek internet video door platformen als Youtube, Vimeo en DailyMotion en je hebt meer kijkers dan via de normale tv kanalen. Programma’s kunnen vaker dan op TV terug gekeken worden. Een kwalitatief en inhoudelijk goed gemaakte video kan op Youtube meer viewers opleveren dan een eenmalige uitzending op TV. Zoals we allemaal weten komt dit vooral omdat we daar zelf kunnen bepalen, wanneer en waar we het kijken, iets wat met de huidige manier van televisieprogramma’s maken en uitzenden nog niet optimaal werkt.
Voor internet video is full HD tegenwoordig het minimale wat aantrekkelijk geacht wordt om naar te kijken. Toch is 4K video materiaal ook al te vinden op bijvoorbeeld Youtube. Naast 4k en internet video waren tablets en social “connected” tv trends waar op IBC veel over gesproken werd.