Vorige week zijn we gestart met een unieke serie Search-interviews op Dutch Cowboys. Kevin Ryan sprak met Joost de Valk. Vandaag is het alweer de beurt aan de tweede ‘search-goeroe’: Dennis Mortensen, COO bij Indextools.
Mortensen gaat in het interview uiteraard in op de verkoop van Indextools aan Yahoo. Verder schetst hij een beeld over de toekomst van Webanalytics en kunnen we meegluren op zijn iGoogle. Opvallend is dat Mortensen denkt dat Webanalytics in zijn huidige vorm wel eens kan gaan verdwijnen.
Over Dennis Mortensen
COO van Indextools is Dennis Mortensen. Al sinds 1996 is hij bezig met web analytics en internet analyses en daarmee een pionier in de industrie. Mortensen is een geaccrediteerd Associate Web Analytics Instructor op de University of British Columbia en spreekt geregeld op diverse plaatsen over de ontwikkelingen in de webanalytics markt. Als COO van Indextools staat hij bovendien vol met zijn voeten in de modder. Je kan meer van hem lezen op zijn weblog VisualRevenue.com/blog.
Over Indextools
Begin april werd Tensa Kit, het bedrijf achter Indextools overgenomen door Yahoo! Daarmee had naast Google (Google Analytics) en Microsoft (Gatineau) nu ook Yahoo zijn ‘eigen’ webanalytics-tool. Mortensen gaf op zijn persoonlijke blog al eerder aan dat Indextools nu ook gratis zal gaan worden, net als de twee ‘concurrenten’.
Indextools werd opgericht in 2000 en maakte sindsdien een sterke groei door. De enterprise edition in 2004 maakte de webanalytics tool een van de ‘grotere’ in de wereld. Indextools werkt met een netwerk van verkopende partners. Hierdoor kan het bedrijf veel ‘sales’ overlaten aan lokale bedrijven.
Dutch Cowboys mocht exclusief vragen stellen aan Dennis Mortensen. Hieronder het resultaat.
Zal Indextools worden doorontwikkeld? En zal dat gedaan worden door uw bestaande team of zal Yahoo! de nieuwe ontwikkelingen gaan uitvoeren?
Ik vind het onwaarschijnlijk is en zien geen indicatie van het IndexTools kern R & D team in Boedapest (dat helemaal mee is gegaan in de aankoop) niet verder zal gaan ontwikkelen aan het product. En dat is ook waar we allemaal voor getekend hebben bij de aankoop van Indextools.
Op welke markt zal u zich gaan focussen? Small business? Grote bedrijven?
Ik kan nog geen commentaar geven op eventuele Y! strategie. Maar, ik zal er sterk voor pleiten dat Yahoo NIET one-size-fits-all oplossing zal gaan creëren. Dus mij persoonlijk zie je pitchen voor zowel de kop, romp als de staart van de markt.
Zal Yahoo! gaan werken aan het meten van “betrokkenheid”?
IndexTools staat op het punt een grondige whitepaper vrij te geven wat we samen met mijn goede vriend Eric Peterson over dit onderwerp hebben opgesteld. Dus IndexTools zal ‘betrokkenheid’, in welke vorm dan ook, uit een oogpunt van de technologie gaan ondersteunen. Hoe er naar de markt voor deze functie in de gelegenheid moet nog worden goedgekeurd.
Hoe ziet u de toekomst van Web analytics?
Ik denk dat “Web Analytics” zoals we dat vandaag de dag kennen als een onderscheidend product zou kunnen verdwijnen. De functionaliteit wordt dan een standaard verwacht onderdeel internet objecten in het algemeen. Daarmee krijgen we toegang tot een hele hoop meer gegevens en zullen we gedwongen worden om heel wat meer analyses te gaan doen.
Wat zijn volgens u momenteel de top 3 van meest invloedrijke mensen in online marketing?
Dat is een grote vraag en als je het mij toestaat, wil ik antwoorden met een algemene opmerking over het feit dat ik denk dat beïnvloeders (als een social media concept) over het algemeen overschat worden. Ik denk dat het maken van de opinie en het primaire katalyseren niet perse gedaan hoeft te worden door een invloedrijk persoon.
Denkt u dat Microsoft Yahoo nog zal gaan overnemen?
Zo niet, dan zal ik Yahoo! zelf kopen! 😉
(dat vertaalt naar: Ik heb geen idee en naast een paar mensen bij MS en Yahoo die er misschien meer vanaf weten, ik vind het allemaal giswerk)
Wat wordt de grootste bron van het verkeer in de komende vijf jaar?
Ik zie niet hoe Search op korte termijn van de nummer een plek zou kunnen worden afgestoten. Ik denk echter wel dat Search in de komende 5 jaar veel zal gaan veranderen. Ga bijvoorbeeld eens kijken op Yahoo! zoek op ‘monkey’ – dan zie je al veranderingen! 🙂
Wat zijn de top drie websites die online marketing-fans moeten lezen?
Het is vooral afhankelijk van je markt -insteek en je positionering. Ik zou me richten op de onderwerpen in een bedrijfstak waarvan verwacht wordt dat je een deskundige bent. Ik kan je wel de de 5 tabbladen die ik heb op mijn startpagina van Google heb staan verklappen:
Analytics
Optimalisatie
Zoeken
Data Visualization
Ik lees een handvol blogs in elke categorie en dan lees start-up blogs zoals Techcrunch in mijn lunchpauze – want ik ben een enthousiaste ondernemer en heb veel liefde voor een goed start-up verhaal 🙂
Wat is het verschil tussen Search in de VS en in Europa?
Er is veel overeenkomsten en een paar unieke verschillen. Eentje die me blijft verbazen is dat we (in Europa) relatief meer zoekmachinemarketing bureau’s gebruiken dan onze collega’s in de VS.
Hoe denkt u dat Search geïntegreerd zou moeten worden in grote bedrijven, moet er een inhouse-team worden opgesteld, of moet dit gedaan worden door de Search-bureau’s?
Ik denk dat dit veel te belangrijk is om zomaar te outsourcen. Je moet interne vaardigheden hebben om de juiste strategie op te zetten, dat is echt een onderdeel van je totale marketing mix.
Met betrekking tot de uitvoering van dit alles, ik denk dat er goede redenen zijn om gebruik te maken van een bureau hiervoor.
Dit interview maakt deel uit van de serie “Joost & Friends discuss some internet stuff” in de SEO Roadshow van Dutch Cowboys. Vragen zijn onder meer opgesteld door Joost de Valk (OnetoMarket), Eduard Blacquière (Outrider) en Bas van den Beld (NetTraject). Met dank aan Ton Wesseling.