Search12.06.2008

Mortensen: Webanalytics kan wel eens gaan verdwijnen


Vorige week zijn we gestart met een unieke serie Search-interviews op Dutch Cowboys. Kevin Ryan sprak met Joost de Valk. Vandaag is het alweer de beurt aan de tweede ‘search-goeroe’: Dennis Mortensen, COO bij Indextools.

Mortensen gaat in het interview uiteraard in op de verkoop van Indextools aan Yahoo. Verder schetst hij een beeld over de toekomst van Webanalytics en kunnen we meegluren op zijn iGoogle. Opvallend is dat Mortensen denkt dat Webanalytics in zijn huidige vorm wel eens kan gaan verdwijnen.

Over Dennis Mortensen
COO van Indextools is Dennis Mortensen. Al sinds 1996 is hij bezig met web analytics en internet analyses en daarmee een pionier in de industrie. Mortensen is een geaccrediteerd Associate Web Analytics Instructor op de University of British Columbia en spreekt geregeld op diverse plaatsen over de ontwikkelingen in de webanalytics markt. Als COO van Indextools staat hij bovendien vol met zijn voeten in de modder. Je kan meer van hem lezen op zijn weblog VisualRevenue.com/blog.

-407.jpg
-407.jpg

Over Indextools
Begin april werd Tensa Kit, het bedrijf achter Indextools overgenomen door Yahoo! Daarmee had naast Google (Google Analytics) en Microsoft (Gatineau) nu ook Yahoo zijn ‘eigen’ webanalytics-tool. Mortensen gaf op zijn persoonlijke blog al eerder aan dat Indextools nu ook gratis zal gaan worden, net als de twee ‘concurrenten’.

Indextools werd opgericht in 2000 en maakte sindsdien een sterke groei door. De enterprise edition in 2004 maakte de webanalytics tool een van de ‘grotere’ in de wereld. Indextools werkt met een netwerk van verkopende partners. Hierdoor kan het bedrijf veel ‘sales’ overlaten aan lokale bedrijven.

-408.jpg
-408.jpg

Dutch Cowboys mocht exclusief vragen stellen aan Dennis Mortensen. Hieronder het resultaat.

Zal Indextools worden doorontwikkeld? En zal dat gedaan worden door uw bestaande team of zal Yahoo! de nieuwe ontwikkelingen gaan uitvoeren?
Ik vind het onwaarschijnlijk is en zien geen indicatie van het IndexTools kern R & D team in Boedapest (dat helemaal mee is gegaan in de aankoop) niet verder zal gaan ontwikkelen aan het product. En dat is ook waar we allemaal voor getekend hebben bij de aankoop van Indextools.

Op welke markt zal u zich gaan focussen? Small business? Grote bedrijven?
Ik kan nog geen commentaar geven op eventuele Y! strategie. Maar, ik zal er sterk voor pleiten dat Yahoo NIET one-size-fits-all oplossing zal gaan creëren. Dus mij persoonlijk zie je pitchen voor zowel de kop, romp als de staart van de markt.

Zal Yahoo! gaan werken aan het meten van “betrokkenheid”?
IndexTools staat op het punt een grondige whitepaper vrij te geven wat we samen met mijn goede vriend Eric Peterson over dit onderwerp hebben opgesteld. Dus IndexTools zal ‘betrokkenheid’, in welke vorm dan ook, uit een oogpunt van de technologie gaan ondersteunen. Hoe er naar de markt voor deze functie in de gelegenheid moet nog worden goedgekeurd.

Hoe ziet u de toekomst van Web analytics?
Ik denk dat “Web Analytics” zoals we dat vandaag de dag kennen als een onderscheidend product zou kunnen verdwijnen.  De functionaliteit wordt dan een standaard verwacht onderdeel internet objecten  in het algemeen. Daarmee krijgen we toegang tot een hele hoop meer gegevens en zullen we gedwongen worden om heel wat meer analyses te gaan doen.

Wat zijn volgens u momenteel de top 3 van meest invloedrijke mensen in online marketing?
Dat is een grote vraag en als je het mij toestaat, wil ik antwoorden met een algemene opmerking over het feit dat ik denk dat beïnvloeders (als een social media concept) over het algemeen overschat worden. Ik denk dat het maken van de opinie en het primaire katalyseren niet perse gedaan hoeft te worden door een invloedrijk persoon.


Denkt u dat Microsoft Yahoo nog zal gaan overnemen?
Zo niet, dan zal ik Yahoo! zelf kopen! 😉
(dat vertaalt naar: Ik heb geen idee en naast een paar mensen bij MS en Yahoo die er misschien meer vanaf weten, ik vind het allemaal giswerk)

Wat wordt de grootste bron van het verkeer in de komende vijf jaar?
Ik zie niet hoe Search op korte termijn van de nummer een plek zou kunnen worden afgestoten. Ik denk echter wel dat Search in de komende 5 jaar veel zal gaan veranderen. Ga bijvoorbeeld eens kijken op Yahoo! zoek op ‘monkey’ – dan zie je al veranderingen! 🙂

Wat zijn de top drie websites die online marketing-fans moeten lezen?
Het is vooral afhankelijk van je markt -insteek en je positionering. Ik zou me richten op de onderwerpen in een bedrijfstak waarvan verwacht wordt dat je een deskundige bent. Ik kan je wel de de 5 tabbladen die ik heb op mijn startpagina van Google heb staan verklappen:

Analytics
Optimalisatie
Zoeken
Data Visualization

Ik lees een handvol blogs in elke categorie en dan lees start-up blogs zoals Techcrunch in mijn lunchpauze – want ik ben een enthousiaste ondernemer en heb veel liefde voor een goed start-up verhaal 🙂

Wat is het verschil tussen Search in de VS en in Europa?
Er is veel overeenkomsten en een paar unieke verschillen. Eentje die me blijft verbazen is dat we (in Europa) relatief meer zoekmachinemarketing bureau’s gebruiken dan onze collega’s in de VS.

Hoe denkt u dat Search geïntegreerd zou moeten worden in grote bedrijven, moet er een inhouse-team worden opgesteld, of moet dit gedaan worden door de Search-bureau’s?
Ik denk dat dit veel te belangrijk is om zomaar te outsourcen. Je moet interne vaardigheden hebben om de juiste strategie op te zetten, dat is echt een onderdeel van je totale marketing mix.

Met betrekking tot de uitvoering van dit alles, ik denk dat er goede redenen zijn om gebruik te maken van een bureau hiervoor.

Dit interview maakt deel uit van de serie “Joost & Friends discuss some internet stuff” in de SEO Roadshow van Dutch Cowboys. Vragen zijn onder meer opgesteld door Joost de Valk (OnetoMarket), Eduard Blacquière (Outrider) en Bas van den Beld (NetTraject). Met dank aan Ton Wesseling.

...

Verder lezen over Analytics

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die w...

Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

​Marketing Strategie: Het 4F Model

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet i...

Marketing06.11.2018

​Marketing Strategie: Het 4F Model

1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!

Verder lezen over Yahoo

​Gegevens op straat? Dit zijn de grootste datalekken ooit

Hoewel het dit jaar iets rustiger leek waar het gaat om grote datalekken, is de kans alsnog heel groot dat jouw data ooit wel is gelekt. Vast niet expres, maar het gebeurt. Maar dat is voor jou als klant, want dat is vaa...

Cybercrime14.12.2023

​Gegevens op straat? Dit zijn de grootste datalekken ooit

Yahoo trekt de stekker uit Yahoo Answers

Yahoo heeft bekend gemaakt te gaan stoppen met de ‘Answers’ service die oorspronkelijk in 2005 gelanceerd werd. Vanaf 20 april kunnen er geen nieuwe vragen meer gesteld worden en gaat de site in ‘alleen lezen’ mo...

Search06.04.2021

Yahoo trekt de stekker uit Yahoo Answers

Service sluit deuren op Star Wars Day
Hoeveel bomen heeft Ecosia geplant?

Tien jaar geleden schreven wij al over Ecosia, een eco-vriendelijke zoekmachine ondersteund door Yahoo, Bing en het Wereld Natuur Fonds. Ecosia is precies als elke andere zoekmachine. Maar er is één groot verschil: Ze...

Search29.10.2020

Hoeveel bomen heeft Ecosia geplant?

Eco-vriendelijke zoekmachine
​Yahoo! Japan en Line gaan fuseren

Japan’s grootste zoekmachine (Yahoo!) en populairste messaging app (Line) zullen samengaan. Er is een deal gesloten door de twee moederbedrijven. Yahoo! is nog steeds erg populair in Japan en heeft dochteronderneming...

Tech in Asia20.11.2019

​Yahoo! Japan en Line gaan fuseren

​Krijg jij nog 358 dollar van Yahoo?

Yahoo is erg groot in Japan en in Amerika. We maken er in Nederland aanzienlijk minder gebruik van, maar toch zijn er ook hier mensen die een Yahoo-e-mailadres hebben. Mocht jij een van die mensen zijn, dan kom je mogeli...

Online18.10.2019

​Krijg jij nog 358 dollar van Yahoo?

Tumblr wordt verkocht aan WordPress-eigenaar Automattic Inc.

Verizon heeft een overeenstemming bereikt met Automattic Inc. om Tumblr te verkopen. Dat meldt The Wall Street Journal. Volgens Axios zou het bedrijf rond de 3 miljoen dollar hebben betaald voor het platform. Dat is een...

Social Media14.08.2019

Tumblr wordt verkocht aan WordPress-eigenaar Automattic Inc.

Yahoo! wordt Altaba na overname door Verizon

Dat Verizon voor 4,83 miljard dollaar Yahoo! zou overnemen, dat was al bekend, maar nu wordt duidelijk dat het bedrijf ook een nieuwe naam krijgt: Altaba. Als de geplande verkoop aan Verizon helemaal is afgerond zal ook...

Nieuws10.01.2017

Yahoo! wordt Altaba na overname door Verizon

CEO Marissa Mayer treedt af
Yahoo bevestigt: data van meer dan 500 miljoen accounts gestolen in 2014

Yahoo heeft gisteren bekendgemaakt dat er flinke hoeveelheid data is uitgelekt. Het bedrijf bevestigde dat er eind 2014 gebruikersinformatie is gestolen van het bedrijfsnetwerk. De gestolen data bevat onder meer namen,...

Cybercrime23.09.2016

Yahoo bevestigt: data van meer dan 500 miljoen accounts gestolen in 2014

Mogelijk grootste hack ooit!