Events29.11.2007

Marketing 3: Keen vs Leadbeater


11963514280221keen1.jpg
11963514280221keen1.jpg

De PICNIC gangers konden deze nazomer al genieten van de recalcitrantie van Andrew Keen, deze woensdag sprak hij ook op Marketing 3 in het Media Plaza in Utrecht. Keen’s presentatie werd voorafgegaan door een betoog van Charles Leadbeater, zelf groot web 2.0 enthousiast. In april 2008 komt zijn nieuwe boek uit onder de Titel We Think, How mass participation and collaboration can feed new kinds of creativity.

In plain English licht Leadbeater toe, hoe hij gelooft dat Open Source tot de beste software heeft geleid, en dat netwerk sites op dit moment mensen bij elkaar brengen die samen de mooiste en beste producten en diensten verzinnen.

Keen protesteert later fel: Hoezo komen mensen nu meer dan ooit bijeen en verzinnen samen oplossingen? Ook op Internet concentreren (groepen) mensen zich op hun eigen eilandje: westerlingen bij westerlingen, aziaten bij aziaten, in Europa kijkt de gemiddelde online thinker niet eens verder dan zijn eigen land.

Navelstaarderij is een trend die zich ook online voortzet en de utopische gedachte dat we met zijn allen oplossingen voor de wereldproblematiek kunnen gaan bedenken is naïef. ‘The Internet is an echo chamber, we go there to express our own opinion’. Er is geen sprake van een ‘we’, Internet is all about ‘I’.

Interessant is ook Keen’s visie op advertising in zijn algemeen. ‘We zijn gewend niet langer te willen betalen voor cultuur, maar het zal op enigerlei wijze toch nog steeds gefinancierd moeten worden. Daarom zien we de afgelopen jaren dat CD’s en MP3’s in prijs gedaald zijn, terwijl concertkaartjes twee keer zo duur zijn geworden.

Waar dus nog wel voor betaald wordt is het bieden van een experience, als marketeer moet je daar dus op gaan focussen. Daarnaast is advertising, hoe graag we het ook trachten te vermijden, een noodzakelijk businessmodel.’ Eén van de grootste ontwikkelingen die Keen dan ook heeft met alle online ontwikkelingen op dit moment, is dat het in het merendeel van de gevallen enig businessmodel ontbeert.

Na afloop van zijn presentatie geeft Keen in een lege zaal nog een interview voor de camera van Frankwatching. Hij is verontrust over sites als Wikipedia, waar iedereen maar bij mag dragen aan ‘kennis’, en het feit dat amateurs op dit moment het internet vervuilen met allerhande onprofessionele rotzooi. Wat hij absoluut niet begrijpt is dat al deze makers hun bijdragen voor niks beschikbaar stellen. Als het aan hem ligt gaat er een grote bezem door het hele internet heen, en wordt alle User Generated Crap er per direct af gegooid.

Als hij klaar is met mopperen voor de camera vraag ik hem wat hij zelf eigenlijk doet, naast het schrijven van boeken en het geven van lezingen all over the World. Keen blijkt ook nog online ondernemer te zijn en te investeren in talloze nieuwe projecten. Maar dan wel van goede kwaliteit en professionals.

Op Twitter is inmiddels de discussie ontstaan dat het best allemaal wel eens een act zou kunnen zijn, het is immers goed geld verdienen aan tegendraads zijn, de anti-held, de discussie-ontlokker. Ik vraag hem in hoeverre dit het geval is, waarop hij lacht en zich hardop afvraagt waarom hij dat zou doen. Omdat er tijdens dit soort congressen teveel jubelverhalen over het sociale web worden afgestoken en niemand die gedachte durft te provoceren? Omdat een weerwoord discussie ontlokt, aan het denken zet en omdat niemand deze rol op zich neemt en hij, door het wel te doen, een veelgevraagd spreker is? Met een glimlach overhandigt hij zijn businesscard: ‘read my new book, mail me, and tell me what you thought of it’. Dat gaan we doen. Slimme vent, die Keen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Software

Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt

Er zit in de nieuwe versie van de Outlook-client een bug waardoor een nieuwe afspraak in de agenda zetten geen optie is.

Online12.11.2024

Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Even snel iets kopieren-plakken is er niet meer bij voor mensen die Klassieke Outlook gebruiken. Maar er is een oplossing.

Online04.11.2024

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Er is een workaround
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Binnenkort kun je Apple’s AI ook gebruiken op jouw iPhone. Hoewel, ‘binnenkort’: dit is pas in april 2025, dus nog een klein half jaar van nu.

Mobile29.10.2024

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Adobe verrast met tool om platte tekeningen 3D te maken

Adobe heeft het nog niet ingebouwd in tool, maar het is gemaakt voor Illustrator. De tool heet nu nog Project Turntabel en het laat mensen versteld staan van wat de computer allemaal kan bedenken.

Artificial Intelligence21.10.2024

Adobe verrast met tool om platte tekeningen 3D te maken

Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack

Het zit al sinds 2016 in Jetpack en het zorgt dat gebruikers die ingelogd zijn kunnen lezen wat er in ingediende formulieren staat.

Cybercrime15.10.2024

Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack

ING introduceert Budgetteren: een maandbudget voor boodschappen, sporten, enzo

ING komt met Budgetteren. Hierdoor heb je hulp met het in de gaten houden van je uitgaven voor meer grip op je financiën.

Online14.10.2024

ING introduceert Budgetteren: een maandbudget voor boodschappen, sporten, enzo

TomTom werkt aan de slimste kaart ter wereld

TomTom werkt aan de slimste kaart ter wereld, en doet onder andere samen met grote techbedrijven. Dit ‘collaborative map making’-proces brengt een nieuw businessmodel en veranderende bedrijfsprocessen met zich mee. Met RISE with SAP kan TomTom deze veranderingen sneller absorberen en de toch ambitieuze doelen realiseren.

Technology14.10.2024

TomTom werkt aan de slimste kaart ter wereld

Verder lezen over Twitter

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

T150 klaar in 3:25. Te veel tijd gespendeerd aan het afmaken van minions in plaats van elites. Had potentie om onder de 3 minuten te eindigen.

Social Media26.10.2024

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Elon Musk steekt niet onder stoelen of banken dat hij de blokkeerknop op X maar niks vindt: de eerste stap richting de exit is gezet.

Social Media24.09.2024

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Social medium X komt naar je televisie

Met de X-app kun je posts lezen op je televisiescherm en er ook eventueel zelf een schrijven, al zal het van je televisiebediening afhangen of dat ook daadwerkelijk de (grote) moeite waard is.

Social Media04.09.2024

Social medium X komt naar je televisie

Verder lezen over Wikipedia

Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar

Websites met Comic Sans, of gekke kleurencombi's. Je kunt nu stemmen op de website die jij eruit vindt springen op het gebied van lelijkheid.

Online29.05.2024

Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar

​Dit is wat we het meest opzochten op Wikipedia in 2023

Het wordt vaak als een minder goede bron gezien, omdat iedereen er iets op kan zetten, maar dat valt wel mee. Je kunt er alsnog heel veel informatie vandaan halen die gewoon klopt: geen wonder dat we het al jaren gebruik...

Online15.12.2023

​Dit is wat we het meest opzochten op Wikipedia in 2023

Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

Wikipedia kennen we allemaal. Wikidata is wat minder bekend. Dit 'zusje' van Wikipedia heeft afgelopen week de mijlpaal van 100 miljoen items bereikt. Tien jaar geleden begon Wikidata als centrale opslagplaats voor gest...

Online21.10.2022

Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

​Wikipedia wil geen Bitcoin meer als donatie

De website die van alle websites het vaakst om donaties vraagt, zegt ‘nee’ tegen bepaalde donaties. Het wil geen Bitcoin of andere cryptovaluta ontvangen. Mensen met goede bedoelingen ten opzichte van de online encyc...

Online14.04.2022

​Wikipedia wil geen Bitcoin meer als donatie

​NFT’s: Eerste Wikipedia-pagina brengt 663.000 euro op

YouTube-sensatie Charlie bit my Finger bracht 620.000 euro op, maar de eerste Tweet ooit werd verkocht voor 2,5 miljoen euro. Dé encyclopedie van het internet, Wikipedia, is geveild voor 663.000 euro. Een tegenvaller, a...

Online16.12.2021

​NFT’s: Eerste Wikipedia-pagina brengt 663.000 euro op

Een matige vangst
​Vandalisme op Wikipedia: een aanval met hakenkruizen

Wikipedia staat erom bekend dat het een soort open encyclopedie is, die niet door een paar auteurs is gemaakt, maar waarop iedereen mag bewerken. Dat heeft vaak als voordeel dat er veel controle is en dat een onderwerp n...

Technology17.08.2021

​Vandalisme op Wikipedia: een aanval met hakenkruizen

Satanisch begin van de lente

Er komt een satanisch begin van de lente aan komende nacht. Het is de zogeheten Walpurgisnacht. De Walpurgisnacht is een van oorsprong Europees voorchristelijk feest, dat wordt gevierd in de nacht van 30 april op 1 mei....

Nieuws30.04.2021

Satanisch begin van de lente

​Vrouwelijke CEO Wikimedia Foundation (Wikipedia dus) stapt op

Katherine Maher, de CEO van Wikimedia Foundation, stopt ermee. Ze stopt per april 2021 bij het moederbedrijf van Wikipedia na vijf jaar CEO te zijn geweest. Dat deed ze niet onverdienstelijk: in haar tijd is het vertrouw...

Online05.02.2021

​Vrouwelijke CEO Wikimedia Foundation (Wikipedia dus) stapt op