Netflix heeft het afgelopen jaar een flinke sprong vooruit gemaakt door het produceren van eigen TV-series en deze direct ook via het web beschikbaar te maken. Ze spelen nu met hetzelfde idee maar dan voor films.
Afgelopen zomer maakte het bedrijf bekend dat het in aanvulling op series als “Orange Is the New Black,” ook wil gaan investeren in films, documentaires en stand-up comedy specials.
Netflix speelt nu met het idee de rekening op zich te nemen voor een “big movie” die in de bioscoop en op Netflix tegelijkertijd beschikbaar zal komen.
Volgens AllthingsD heeft hoofd content, Ted Sarandos, afgelopen weekend tijdens een speech laten weten dat Netflix nieuwe films voor alle abonnees beschikbaar wil gaan stellen op dezelfde manier dat ze dit met de eigen TV-series heeft gedaan.
“What we’re trying to do for TV, the model should extend pretty nicely to movies. Meaning, why not premiere movies on Netflix, the same day they’re opening in theaters? And not little movies — there’s a lot of ways, and lot of people to do that [already]. Why not big movies? Why not follow the consumers’ desire to watch things when they want?”
De vraag is natuurlijk of dit gaat werken, maar dat is mogelijk ook Sarando’s punt, Netflix wil laten zien dat het dit kan doen, in ieder geval eenmalig, om de druk op Hollywood en de rest op te voeren dat het tijd is voor verandering.
Zijn hele speech staat hieronder: