25.04.2025
Automotive

Slate moet autowereld veranderen: met de meest basic bolide

By: Laura Jenny

BlogAutomotive

Het is een vrij nieuw autobedrijf, maar het kan onder andere rekenen op een flinke kapitaalinjectie van Jeff Bezos. Het bedrijf zou een Transformer-achtige auto maken en mensen bekend met het project zeiden dat het de autowereld op zijn kop zou zetten. Nu is de eerste auto geïntroduceerd en lijkt dat niet helemaal te kloppen. Maar, misschien ook wel…

The Truck

Slate heeft zijn eerste auto officieel aangekondigd, nadat het eerder al verschillende auto’s in Amerikaanse steden had gezet. Het gaat om een elektrische pick-up in het grijs die geldt als een soort digitale detox. Er is geen touchscreen, geen stereo, het is de meest basic grijze pick-up, maar dus wel elektrisch. Hij heeft een actieradius van 240 kilometer en je kunt er met twee mensen in, niet meer.

Back to basics dus, maar dat is niet omdat Slate wil dat iedereen dezelfde standaard auto heeft. Integendeel: het streeft er juist naar om auto’s minder homogeen te maken. Niet meer dezelfde Tesla, niet weer dezelfde Volvo, maar juist een auto die DIY is. Slate biedt het canvas, die kan doen wat hij moet doen, het is aan de eigenaren van een Slate Auto om dan allerlei aanpassingen te doen.

Slate Auto

De body van de auto is plastic en dit zou ze duurzamer en krasbestendiger moeten maken. Er zit geen verf op: de auto is helemaal grijs. Het idee is dat mensen de auto zelf anders laten wrappen. Zo plaatste Slate al een auto op straat met een wrap met allemaal huilende baby’s, met als idee dat ze in die auto zouden worden rondgereden om te slapen, omdat baby’s natuurlijk vaak slapen als ze in de auto zitten. Een gek idee natuurlijk, want de baby’s moesten dan plaatsnemen op het dak, maar het laat wel zien dat je met deze auto kan doen wat je wil: als het om uiterlijk gaat.

Verder kan Slate de auto vrij goedkoop maken: geen extra opties, gewoon een redelijk cookiecutter-oplossing in de fabriek: de ene na de andere auto kan gewoon van de band rollen, want er hoeft geen rekening te worden gehouden met extra’s. Ze zijn allemaal hetzelfde. Het bedrijf is vooral heel blij dat het geen infotainmentsysteem hoeft te leveren, want het stelt dat 70 procent van de garantieclaims tegenwoordig te maken hebben met dat infotainmentsysteem. Slate wil zijn auto stabiel en betrouwbaar maken en laat het infotainmentsysteem daarom achterwege.

De auto kost waarschijnlijk rond de 20.000 dollar, maar gaat wel pas vanaf volgend jaar in productie. Zouden mensen creatief genoeg zijn om met deze auto aan de slag te gaan, of krijgen we straks juist precies wat Slate niet wil: een heleboel exact dezelfde auto’s op de weg.

Share this post