18.04.2025
Entertainment

Dit is hoe bizar veel omzet Netflix heeft

By: Laura Jenny

BlogEntertainment

Netflix heeft zijn prijzen de afgelopen jaren flink verhoogd en daar plukt het de vruchten van. De omzet van de streamingdienst steeg het afgelopen kwartaal naar maar liefst 10,5 miljard dollar. Hoeveel abonnees het precies heeft, daar doet het dit kwartaal geen uitspraken over. Het opmerkelijke is dat er nog meer groei in zit: Netflix verwacht nog meer geld binnen te harken door de prijsverhogingen.

Prijsverhogingen helpen Netflix

Streamingdiensten hebben de afgelopen jaren hun prijzen allemaal mondjesmaat verhoogd. Elk jaar steeds een beetje meer, zodat het vrij geleidelijk steeds verder omhoog gaat. Disney+ is bijvoorbeeld in een paar jaar tijd enorm gestegen, net als ViaPlay dat inmiddels zelfs de duurste van Nederland is. Netflix houdt het op zich redelijk bescheiden: je kunt kijken voor 9 euro per maand als je een Basic-abonnement gebruikt. Maar wil je op meerdere schermen tegelijk kunnen kijken, dan ga je al gauw naar Standard van 14 euro per maand of Premium (4K) voor zelfs 19 euro per maand.

Goedkoop is het dus zeker niet, maar zeker nu Netflix zo’n strijd heeft geleverd om accounts delen te verbieden, groeit het aantal abonnees wel. De kans is ook groot dat het recent weer is gegroeid, ondanks dat de streamingdienst daar ditmaal niets over zegt. In januari zei het er nog 300 miljoen te hebben. Het netto inkomen van de rode N was het afgelopen kwartaal in ieder geval 2,9 miljard dollar. 

Adolescence

Netflix heeft ook wel weer wat successen gehad in de afgelopen tijd. Het viral gaande Adolescence bijvoorbeeld, maar recent ook Black Mirror.  Adolescence staat na Wednesday en Stranger Things zelfs op nummer 3 van de meest populaire Netflix-series allertijden. Dit  zou 124.200.000 keer bekeken zijn. Wednesday heeft zelfs ‘252.100.000 keer gekeken’ achter zijn naam staan. Wednesday krijgt dit jaar nog het tweede seizoen, naast dat er straks ook nog een einde komt aan Squid Game met het derde seizoen van die immens populaire serie. En dan is een andere Netflix-hit nog Bridgerton, maar daarvan wordt het nieuwe seizoen pas verwacht in 2026. 

Netflix verwacht verder dit jaar zijn reclame-inkomsten te verdubbelen. Ook komt er een redesign aan van de homepage van de dienst voor wie Netflix op zijn televisie gebruikt. Hierin zitten onder andere allerlei AI-snufjes, waaronder die nieuwe zoekfunctie waarover we recent al schreven. Deze week is er op Netflix niet heel veel bijzonders te zien, wat logisch is: die content zou dan moeten opboksen tegen HBO Max’s kassucces The Last of Us, maar later deze maand is er het laatste seizoen van You en de film Bullet Train Explosion. Ook kijken we uit naar Havoc, een nieuwe actiethriller met Tom Hardy, die op 25 april op de dienst komt te staan. Foodies zitten waarschijnlijk klaar op 28 april, want dan verschijnt het nieuwe seizoen Chef’s Table: Legends. 

Share this post