Kia zet bij haar toekomstige modellen (PV5, EV2 en WKNDR) vooral in op de beleving van de reis. Metaforisch wel. Daarnaast is de gedachte van Kia: het samenbrengen van stad en outdoor, vrienden, familie, sociaal samenzijn. Compleet met picknickmand bij de bijvoorbeeld toekomstige EV2 en de WKNDR. Maar zitten we hierop te wachten?
Kia denkt van wel. Want we moeten meer genieten van de reis. De reis die je als persoon maakt met je geliefden. De beleving. Dit is geen nieuwe insteek, wel een mooie. In Milaan kregen we een goede inkijk in de EV2, WKNDR en de PV5-keuken. Wat opvalt is dat alle modellen en box style hebben. Dit heeft Kia bewust gedaan. Daardoor wordt de ruimte binnen optimaal benut. Geen afrondingen, geen zachte ronde vormen, nee, hoekerig en vierkant. Wat ook opvalt: geen grille, hoeft ook niet, al mis ik het wel een beetje.
Lekkere stoere gadgetauto die via een app geopend en gesloten wordt. Gene zorgen, je krijgt ook nog een ouderwetse sleutel. De PV5 stikt van de bijzonder opbergmogelijkheden, door de hele auto. Handig, voor de retailer bijvoorbeeld of als je lange reizen gaat maken. Denk aan een roede in de laadruimte, flesjes, bakjes, laatjes, noem maar op. Bekleding straalt luxe uit met het crème geperforeerde vegan leather, het interieur en exterieur is een en al robuust en comfort. In oktober dit jaar komt ‘ie op de Europese markt. Dan meer over deze dikke 5-zitter.
Deze camper van is een gevalletje apart. Dit is de coole telg in de familie. Gericht op avontuur, outdoor, off grid en slowing down, enjoying life. Dit is een camper die in een parkeerplek past, dus mocht je willen overnachten in de stad, kan gewoon. Achterop zitten zonnepanelen waarmee wind en zon wordt opgevangen en tot energie omgezet. De camper zit vol met gadgets en handige snufjes voor vakanties in de outback. Van een heuse verkleedruimte tot uitschuifbare zijpanelen voor meer ruimte. De camper heeft ook een takkendetector, dan kun je die ontwijken als je door de bushbush rijdt. Allemaal superleuk natuurlijk, maar ik hoorde ook dat de kans dat deze op de Europese markt komt, vrij klein is. Hoever kun je gaan in design, is de gedachte bij dit ontwerp. Wel zijn er mooie samenwerkingen aangegaan om de outdoor beleving optimaal te maken, denk aan koffie & outdoorspullen (campingmeubilair, koffie, gevulde picknickmanden).
Ik ben gecharmeerd van de EV2. De materialen, vorm en vooral het minimalisme in het interieur. Met speciale aandacht voor het bloemetjesbehang op het dashboard en sproetjes op de bekleding. Weer de opvallende rechthoekigheid, simpel en strak. En speels. Leuk detail: het zitgedeelte van de achterbank kan omhoog zodat je makkelijk je fiets of surfplank erin kunt schuiven. De bedoeling met alle features is dat je auto onderdeel wordt van je sociale dagelijkse leven.
Meer en meer wordt Kia een onderdeel van je outdoor-ervaring. Elke feature speelt in op emotie en is ontworpen om maximaal bij te dragen aan sociale beleving als onderdeel van je uitstapjes. Bij alle (concept)auto’s is bewust gekozen voor lichtgewicht materialen en keuze uit drie verschillende accu’s van licht naar zwaar. Daar zal ook het bereik naar zijn. Risico’s nemen mag bij Kia, dat straalt uit in de modellen, van AI naar het opwekken van energie. Alles voor de totale beleving in vrijheid, dat is de identiteit van Kia
Dat zien we ook bij de Kia expositie die de Transcend Journey uitdrukt. Met werken van kunstenaars Philippe Parreno en A.A. Murakami die ‘Opposites United’-designfilosofie van het merk te weerspiegelen. ‘Marquee’, ‘The Cave’, ‘Beyond the Horizon’ en ‘The Eclipse’ bieden een zintuiglijke reis die de evolutie van Kia’s designfilosofie weerspiegelt. Dat zijn de woorden van Kia. En ik moet zeggen, het was heel indrukwekkend, met in gedachte de reis die je met een auto maakt, in mijn eigen woorden.