04.03.2025
Automotive

BYD wil samenwerken met Tesla ‘tegen verbrandingsmotor’

By: Laura Jenny

BlogAutomotive

Automerk Build Your Dreams wil met Tesla samenwerken om samen een vuist te maken tegen de verbrandingsmotor. De Chinese fabrikant ziet het wel zitten om met de Amerikanen samen te werken.

BYD wil vrienden worden met Tesla

Het is ongebruikelijk dat een Chinees bedrijf graag wil samenwerken met een Amerikaans bedrijf. De laatste jaren is de relatie tussen deze twee grootmachten flink bekoeld geraakt, mede door diverse handelsverboden die de Amerikanen Chinese bedrijven opleggen. Denk aan Huawei, maar ook Nvidia. Daarnaast is Elon Musk erg dik met de Amerikaanse president Trump, die al meer dan eens heeft laten zien dat hij geen fan is van China. Dat de Tesla-topman ook nog eens een rol speelt in de regering van Trump maakt het nog opmerkelijker dat BYD juist met zijn autobedrijf wil samenwerken.

In de krant Financial Times zegt de vice-president van BYD dat het zo’n samenwerking helemaal ziet zitten. Tesla is kijkend naar de cijfers weer helemaal geen gekke keuze van BYD: de twee produceren allebei bijna alleen volledig elektrische auto’s en zijn allebei zwaargewichten in de race om wie zich de grootste mag noemen. Veel autobedrijven die van oorsprong brandstofauto’s maken, hebben hun elektrische auto-ambities juist wat op de lange baan geschoven. Veel fabrikanten zeggen dat de markt er niet naar is, dat consumenten toch voor brandstof blijven kiezen (of hybride).

Brandstofauto’s

Het is ook opvallend dat BYD nu een grote strijd wil voeren tegen brandstofauto’s: het heeft namelijk ook een hybride in zijn assortiment, dus het heeft zelf ook een verbrandingsmotor in zijn auto gestopt. Toch valt daar wel iets voor te zeggen: de automaker wil immers dat mensen naar elektrisch gaan en daar is zo’n hybride auto een ideale overgangsoplossing voor. Reden voor BYD om met Tesla een verandering in de industrie teweeg te brengen.

BYD zal je steeds vaker zien in het straatbeeld. De auto’s zijn ook al enige tijd in Nederland verkrijgbaar en het bedrijf heeft net nog 5,5 miljard euro bij elkaar gespaard door aandelen te verkopen, met als doel om fabrieken te openen in Turkije en Hongarije om zo de hoge invoerheffingen die door Europa worden gerekend te kunnen omzeilen. Het wil sowieso veel meer uitbreiden in het buitenland. Wat overigens ook helpt, om nog terug te komen op de plug-in hybrid die het bedrijf in zijn assortiment heeft, is dat die hoge importheffingen dan weer niet gelden op hybrides, waardoor BYD zeker nog niet klaar is met het maken van dit type auto. Juist nu de vraag naar volledig elektrische auto’s erg is gedaald in Europa, zien de Chinezen een kans voor meer hybride auto’s.

Verder zegt BYD dat het juist wil dat meer bedrijven naar China komen en dat de overheid ze zal steunen. De topvrouw zegt dat de Chinese overheid juist graag wil samenwerken om nieuwe technologieën te realiseren. Ze noemt haar bedrijf een Chinees bedrijf dat veel meer openstaat voor samenwerking met buitenlandse bedrijven dan in onze regio het geval is.

Geen Amerikaanse ambities

BYD zegt op dit moment niet van plan te zijn om elektrische BYD’s op de Amerikaanse markt te introduceren. Het wil wel in Mexico een fabriek bouwen. Trump wil de importheffingen van 100 procent op Chinese elektrische auto’s nog hoger maken. Iets wat Tesla goed uitkomt.

Share this post