TikTok mag in Amerika dan maar een vage situatie zijn geworden, het is in Europa nog steeds gewoon beschikbaar en wordt volop gebruikt. Zit jij er ook op? Als je wil dat je video’s nog betere kijkcijfers krijgen, dan kun je deze tips proberen om betere TikToks te maken.
Er zijn natuurlijk heel veel dingen die je al weet over TikTok, maar we zien toch nog vaak gebeuren dat mensen een soort spanningsopbouw maken die eigenlijk niet zo goed werkt. Misschien komt het omdat we na zoveel TikToks die zogenaamd uit meerdere delen bestaan die nooit gevonden kunnen worden, een beetje argwanend zijn geworden, maar je moet echt in de eerste drie seconden heel goed duidelijk maken wat je precies gaat doet.
De kijker wil in een microseconde kunnen besluiten of hij blijft of niet en daarin verwacht hij dat jij een handje helpt. Zet van ons part groot in beeld ‘3 redenen om dit of dat’ of ‘Mijn grootste epic fail op werk’, zulke dingen zorgen dat de kijker weet waar hij aan toe is en dan blijft hij langer hangen dan met een spanningsopbouw waar niemand tijd voor heeft op dit social videoplatform.
Mensen vinden sommige viral geluidsfragmenten zo leuk, dat ze gaan zoeken op dat geluidsfragment om maar de meest originele video’s tegen te komen. Kies er zelf voor om te kijken welke populaire audioclips en nummers er zijn en speel daar handig op in. TikTok ziet dan ook dat je bij de tijd bent en dat zal waarschijnlijk positief uitpakken voor hoeveel je video wordt gepusht.
@relatableworkmemes Tag your bestie #bestie #bestfriend #relatablememes #funnymemes #whitechicks #fyp #foryoupage
We weten het als schrijvers maar al te goed, zelfs op het internet: kill your darlings. Vroeger moesten journalisten in de krant of in tijdschriften hun artikelen inkorten omdat het anders simpelweg niet op de pagina paste. Hoewel je door het internet een soort ongelimiteerde ruimte hebt, wil dat niet zeggen dat mensen daarop zitten te wachten: het kort houden, dat heeft TikTok tot een kunst verheven. Probeer je video lekker kort en snappy te houden, zodat het goed past bij het ritme van andere TikTok-video’s. Vaak hoef je mensen niet alles voor te kauwen, vaak zijn sommige grapjes in je sketch toch leuker in je hoofd dan wanneer je ze opneemt: knip het lekker allemaal weg, geef andere grappen en mooie dingen meer ruimte om de aandacht op te eisen. Kill ‘m, those darlings.
Je hebt je video gemaakt, het is lekker kort, het is meteen duidelijk waar het overgaat, en je bent dik tevreden. Je wil hem gaan plaatsen, maar doet dat zonder hashtags, of maar met twee hashtags. Je voelt hem al aankomen: dat is te weinig. Door meer hashtags te gebruiken weten mensen je video beter te vinden, en kan het algoritme van TikTok je video ook beter categoriseren. Zoek ook naar bekende hashtags en gebruik die. Als jij een boek bespreekt en je noemt het #boekbespreking en #booktalk, dan mis je een belangrijke hashtagcategorie, namelijk #booktok. Je moet dus niet alleen in de gaten houden wat de trends zijn wat betreft de geluidsfragmenten, maar ook de hashtags. En strooi er lekker mee: daar kijkt niemand raar van op.
@rocksforthespiritt The BEST Agate we ever found!🤯 At the @Agates from Mexico Laguna Mine, known for some of the highest quality, most impressive Agates in the world!🌎 @Avant Mining also came out to explore the mines and join the fun! We found some amazing Agates on this trip but this one was by far the best with no fractures, vibrant colors, tight banding and that red druzy pocket in the center!💎🙌✨
Je hebt je mooie video met allerlei hashtags op het platform gezet en je gaat eens goed achterover hangen: het duurt immers altijd langer dan je verwacht om een goede TikTok in elkaar te zetten. Op zich ben je goed bezig geweest, maar er is nog een activiteit om te ondernemen voordat je echt kunt gaan hangen: promoot je video ook buiten TikTok.
Het in al je WhatsApp-gesprekken gooien gaat misschen wat ver, maar misschien kun je mensen op Instagram een sneak peek geven die doorverwijst naar TikTok, of plaats je op LinkedIn een post over hoe je je best doet op het videoplatform. Er zijn veel manieren om je TikTok-video te promoten en wereldkundig te maken: zeker buiten TikTok, dus grijp het aan. Wie weet wie je video ziet en wat daar nog voor moois uit voortkomt?