Disney is in een kwartaal tijd 700.000 abonnees kwijtgeraakt. De streamingdienst had in het vorige kwartaal wel zijn nieuwe Disney-serie Star Wars: Skeleton Crew, maar dit mocht niet baten qua abonnees, zo blijkt. Tenminste, niet over de hele wereld: in de Verenigde Staten zag Disney het abonnee-aantal wel stijgen.
Een mogelijke verklaring voor dit verlies van klanten kan de prijsverhoging zijn die Disney+ doorvoerde. Abonnees betalen sinds afgelopen december een paar euro meer per maand voor hun abonnement. Een zware dobber, aangezien Disney+ inmiddels officieel tweemaal zo duur is als bij de introductie, toen het nog 6,99 euro kostte, en inmiddels dus op 13,99 euro zit. Het is voor veel mensen een reden om zich nog eens af te vragen of de streamingdienst het wel waard is.
Disney+ heeft weliswaar alle eigen klassiekers en geliefde films van Marvel, Pixar, Star Wars, National Geographic en Fox, maar brengt het genoeg nieuwe content uit? Een micro-onderzoek onder onze kennissen toont aan dat Disney+ een streamingdienst is (geworden) die mensen soms eventjes nemen om weer ‘bij te kijken’, maar hij is zeker niet in alle huishoudens zo standaard meer als toen het nog goedkoper was.
In Amerika blijkt de streamingdienst het nog goed te doen, maar in het buitenland heeft het afscheid moeten nemen van 1,5 miljoen abonnees. Nu is een miljoen op meer dan 100 miljoen klanten misschien niet zoveel: het is wel een opvallende ontwikkeling dat de streamingdienst geen groei laat zien. Dat het in Noord-Amerika nog wel groeit heeft waarschijnlijk met de prijs te maken: die is 7,99 dollar per maand, ongeveer 6,50 euro.
Disney stelt zelf dat het had verwacht dat het abonnees zou verliezen, gezien de prijsverhoging. Toch zal het de dienst weinig kunnen schelen: het verdiende namelijk 6 miljard dollar aan omzet, wat 6 procent meer is dan een jaar eerder. Echter zal het wel met goede content moeten (blijven) komen, wil het niet meer abonnees verliezen. Juist als een prijs hoger is,dan valt de afschrijving meer op en dat kan mensen aan het denken zetten.
En Disney heeft juist besloten het wat rustiger aan te doen met alle Marvels en Star Wars-content, dus het wordt spannend om te zien of het hier in Nederland eventueel van Hulu interessante shows kan oppakken (en die komen er wel aan), naast het mogelijk sneller uitbrengen van films die uit de bioscoop komen. Maar tegelijkertijd: het heeft meer dan 100 miljoen abonnees en verdient meer dan ooit, dus waarschijnlijk blijft het voorlopig zoals het is.