05.02.2025
Online

Spotify maakt voor het eerst in zijn geschiedenis een jaar winst

By: Laura Jenny

BlogOnline

Wederom goed nieuws vanuit Spotify: het maakt voor het eerst een heel jaar lang winst. Vier kwartalen op rij lieten groene cijfers zien. Het jaar rond heeft het uiteindelijk 1,4 miljard euro winst gemaakt.

Hogere omzet voor Spotify

De omzet van Spotify was hoger dan verwacht door wisselkoersen die gunstig waren voor de Zweden, maar ook de ‘onderliggende sterkte van het bedrijf’ wordt genoemd. Het kreeg er ondanks dat het al jaren hi-fi belooft zonder het op te leveren toch maar liefst 35 miljoen maandelijks actieve gebruikers bij in slechts een kwartaal tijd.

Het zijn niet alleen de extra gebruikers die erbij kwamen die hebben geholpen, want de muziekstreamingdienst heeft Premium in diverse landen duurder gemaakt. Het is voor een streamingdienst altijd spannend om de prijzen te verhogen, want abonnees kunnen zich hierdoor ook tegen je keren en hun abonnement helemaal opzeggen.

Abonnees versus advertenties

Zeker bij Spotify kan dat voor een penibele situatie zorgen, want in tegenstelling tot bijvoorbeeld de tijdschriftenwereld moet Spotify het nog steeds vooral van betalende abonnees hebben ten opzichte van advertenties. Maar, leegloop door prijsverhogingen is niet gebeurd: althans, niet op grote schaal, blijkt uit de cijfers.

Spotify maakte vorige week nog bekend dat het 10 miljard euro betaalde aan de muziekindustrie in het jaar 2024. Het moet royalties betalen voor het mogen afspelen van muziek, omdat de artiesten natuurlijk de rechten hebben over hun producties. Toch duurt het wel even voordat je als artiest geld verdient met Spotify. Het zou daarbij vooral te maken hebben met hoeveel je muziek wordt gestreamd, maar artiesten die 10.000 tot 50.000 maandelijkse luisteraars hebben schijnen zo’n 100 tot 600 euro per maand te verdienen.

In ieder geval denkt de streamingdienst in het eerste kwartaal van 2025 nog door te groeien en een omzet van 4,2 miljard te bereiken met een winst van 548 miljoen euro. Daarnaast wil het zich dit jaar richten op 2 miljoen extra Premium-klanten en 3 miljoen meer maandelijks actieve gebruikers. Het is afwachten hoe Spotify dat wil aanpakken. Komt het dit jaar eindelijk met de betere audiokwaliteit die het inmiddels al vier jaar belooft? Of gaat het nog serieuzer in de audioboeken en hoopt het vooral daarmee meer mensen te bereiken?

Share this post