Kickstarter is nog altijd de plek waar mensen met een uitvinding die ze ook daadwerkelijk willen uitbrengen kunnen pronken. Dat natuurlijk niet alleen: ze willen ook geld bij elkaar verzamelen om die droom te verwezenlijken. Wat blijkt? Slimme brillen zijn het helemaal.
We denken al snel terug aan de Google Glass uit 2013. Het was een slimme bril met gewone glazen waaraan een camera was bevestigd. Die camera, daar vonden mensen destijds wat van. Nu blijkt dat Google zijn tijd vooruit was. Toen Facebook zijn samenwerking met Ray-Ban begon, toen Snap met zijn Spectacles kwam, dat was 8 jaar later in 2021, had niemand nog moeite of behoefte om mensen Spectacle-idiots te noemen of iets, zoals de dragers van Google Glass glassholes werden genoemd.
De wereld is anno nu veel meer gewend aan social media, aan regelmatig in de achtergrond staan van andermans filmpjes en selfies. Er zijn ook meer jongeren bijgekomen die niet anders gewend zijn dan alles online te delen. Geen wonder dus dat deze brillen met camera’s worden geaccepteerd. En zeker met de opkomst van kunstmatige intelligentie die een nog slimmere assistent kan verzorgen, is het ook voor serieuzere doeleinden nu een aantrekkelijke optie.
Dat blijkt ook wel als we kijken naar grote techbedrijven, zoals Samsung, dat met Google werkt aan een slimme bril. Of Mark Zuckerberg, die ooit heeft gezegd dat je augmented reality-bril straks je smartphone vervangt. Het kan zomaar gebeuren, en we zien op Kickstarter volop dat andere bedrijven er ook brood in zien. Zoek naar tech-gadgets en de eerste drie dingen die je worden voorgeschoteld zijn Ioomos AI Glasses, Halliday en Looktech AI Glasses.
Het zijn stuk voor stuk brillen die gebruikmaken van AI: Ioomos AI Glasses leunen op GPT-4o-technologie van OpenAI, Halliday heeft zijn eigen Protective AI Agent (en wordt ook met een ring bediend) en bij Looktech heb je de keuze uit Claude, Gemini of GPT-4o. Er is dus ondanks dat ‘de slimme AI-assistent’ een belangrijke factor is, wel veel keuze in welke dat dan is.
Je slimme bril kan je dus van alles vertellen, zoals wat voor weer het is, maar ook hoe je je het beste kunt aankleden als je nu naar Reykjavik gaat, of wat je het beste vanavond kunt koken als je nog een zak wortelen en een zak krieltjes in de koelkast hebt liggen. Heb je een bril met een optie in je glas om bijvoorbeeld berichtjes weer te geven, dan kun je er ook WhatsAppjes op zien binnenkomen bijvoorbeeld. Het past wel heel erg in ons leven nu. Zeker als de brillen ook een goede camera krijgen en je foto’s kunt schieten van wat je aan het doen bent.
Geen wonder dus, dat de AI-bril aan populariteit wint op Kickstarter: ondanks dat het 12 jaar geleden werd beschouwd als iets wat maar zo-zo is, helpen social media en AI om de brillen nieuw leven in te blazen. En op hun beurt dus ook weer bedrijven die ze op Kickstarter aanbieden. De volgende stap is om deze brillen in het wild te spotten, maar dat is een kwestie van tijd.