Het was een leuke verrassing vorig jaar: de aankondiging van Split Fiction. Het is een nieuwe co-opgame die verschijnt op 6 maart op de PlayStation 5, Xbox Series en PC. Bijna al! Dit zijn vijf redenen om enorm uit te kijken naar Split Fiction.
Er zijn er inmiddels wel al iets meer, maar echt een co-opgame die je met zijn tweetjes op de bank speelt, dat valt op zich nog wel mee qua keuzevrijheid. Het leuke aan co-oppen is dat je samen speelt, in plaats van dat er een iemand speelt en de ander meekijkt. En het is echt een couch co-op, dus het is een keertje niet online. Cola, bakje chips erbij (ohnee, vette controllers!) en lekker samen plezier hebben in de virtuele wereld van Split Fiction. Het kan trouwens wel online als je wil: je hoeft daarvoor maar 1 keer de game te kopen om het amen te kunnen doen.
De maker van deze game is bovendien zeker niet onbekend in het genre. Josef Fares met zijn Hazelight Studios maakte eerder al het bijzondere A Way Out en het regelrecht geniale It Takes Two. We noemden die game al in ons artikel over perfecte games om te spelen tijdens een date: “Het leuke is dat je samen allerlei fantasierijke maar wel op de realiteit gebaseerde werelden doorkruist, terwijl allebei andere vaardigheden heeft. Hierdoor kun je samenwerken, maar dat hoeft zeker niet altijd. Is de ene speler dus iets vaardiger dan de ander, dan kom je alsnog samen wel verder (in de meeste gevallen tenminste). De humor en het verhaal in It Takes Two zijn hartverwarmend en de gameplay is heel gevarieerd.” Josef Fares is iemand die heel bewust games maakt met een emotioneel verhaal, met een hart, en dat is best knap in het genre waarin hij spellen maakt.
De eerdere games van Hazelight waren al mooi, maar dankzij Unreal Engine 5 belooft Split Fiction nog meer van je scherm te spatten qua graphics. Het is ook wat realistischer dan wat de studio eerder heeft gemaakt, dus dat maakt het extra spannend hoe het uit de verf komt. Slim dus om voor een stevige fundering te kiezen in de vorm van Unreal Engine 5.
Waar je bij veel co-opgames alsnog vaak hetzelfde doet, ben je juist in dit spel beiden bijna constant iets anders aan doen. Soms vliegt de een rond als een soort drone, terwijl de ander vastgeplakt zit in slijm. Je hebt allebei echt een heel andere game-ervaring en dat biedt het spel meteen een geweldig goede replaywaarde. Je wil het immers ook een keer ervaren vanaf de andere kant, toch?
In het verlengde daarvan heb je allebei ook elk level weer heel andere krachten. Het is dus niet alleen het geval per personage, maar ook per level. Dit houdt de game waarschijnlijk heerlijk fris en verrassend. We zagen dit ook bij It Takes Two en daaraan hebben we veel plezier beleefd, omdat het je juist inspireert om samen te werken. Vaak vullen de krachten elkaar namelijk perfect aan.
Split Fiction verschijnt op 6 maart op de PlayStation 5, Xbox Series en PC.