Wil je volledige rust terwijl je rijdt? Sony presenteert zijn eerste auto: een elektrische auto met noise-cancelling interieur, waardoor je helemaal zen de weg op gaat. Ook is de bekleding van deze Afeela 1 speciaal: het is anti-geurstof.
De Sony Afeela 1 wordt geen goedkope auto: het is een bolide van 5 meter die zich moet meten met de Tesla Model S en de Audi A6. De prijskaart? 86.000 euro. Dat is veel geld, zeker voor een auto die niet heel erg ver gaat: de actieradius is 480 kilometer en de accu is 91 kw. Laden gaat daarnaast ook niet zo snel: 150 kw. Dit is dan ook geen auto die je koopt voor de prijs-kwaliteit. Deze auto koop je voor de binnenkant.
Je kunt games spelen, er zijn digitale spiegels aanwezig en sowieso is het interieur een flinke opstapeling van schermen, met meerdere schermen die helemaal van de ene kant van de auto naar de andere kant van de auto gaan. Daarnaast is er dus een geluidsonderdrukking aanwezig, die je kent uit hoofdtelefoons. Wel is er voor veel andere functies een abonnement nodig. Bijvoorbeeld voor semi-autonoom rijden en de uitgebreide AI-assistent genaamd Personal Agent. De eerste drie jaar zijn ze gratis, maar daarna betaal je voor het abonnement.
De Sony Afeela 1 wordt verwacht over anderhalf jaar, maar nog niet in Europa. Hij komt eerst naar de Japanse en de Amerikaanse markt. De auto wordt gebouwd in de Honda-fabriek, want Sony heeft uiteraard geen fabriek: het heeft nooit elektrische auto’s gemaakt. Afeela is dan ook de naam van de samenwerking tussen de twee Japanse bedrijven. De auto heet eigenlijk simpelweg 1. Afeela stond in 2023 ook op de Consumer Electronics Show in Las Vegas, maar twee jaar later is de auto pas echt klaar voor de volgende stap.
Dat noise-cancelling interieur zal niet de ultieme oplossing zijn tegen road rage, maar in ieder geval moet het wel een beetje meer rust bieden. We zijn benieuwd of we deze auto in Europa gaan zien: het lijkt een bolide die misschien niet helemaal praktisch genoeg is voor ons Europeanen. Tegelijkertijd is het maar de vraag wat de concurrentie gaat doen. Die zou deze vrij standaard auto qua rij-kunnen zomaar voorbij kunnen streven in de tussentijd.