De bestverkopende auto in Europa is geen Tesla Model Y. Hoe populair die auto ook is, hij is niet de meest verkochte bolide. Dat is namelijk een Dacia. De Sandero staat met stip op nummer 1 als het om de bestverkochte auto gaat. De tweede plaats is voor de Volkswagen Golf, blijkt uit cijfers van Dataforce.
In 2023 was het juist de Tesla Model Y die het meest populair was, maar nu staat hij niet eens in de top 5. In Europa missen we nog de cijfers van drie landen, maar de kans dat Sandero ineens van de eerste plek zou vallen is heel klein. Tijdens 8 van de elf maanden van dit jaar wist Dacia de bestverkochte auto van Europa te hebben. Het zijn er 47.664 meer dan de nummer 2.
Dacia Sandero is geen heel verrassende nummer 1: het is nu eenmaal een heel betaalbare auto. De verkoopprijs is vanaf 17.500 euro. In Nederland is het niet de meest verkochte auto: bij lange na niet. In Nederland lijkt het dit jaar Tesla Model Y te worden: toch nog. Er zijn er 1867 verkocht tot november. Tesla Model Y wordt gevolgd door de Volvo EX30. Dat de Tesla Model 3 op nummer 3 staat, betekent veel: we zijn in Nederland blijkbaar toch echt wel over op elektrisch rijden: de top 3 bestverkochte auto’s zijn allen volledig elektrisch.
Opmerkelijk is dat de Sandero en de Golf helemaal niet zo populair zijn in Nederland als in de rest van Europa. De nummers 4 en 5 in de top 5 bestverkochte auto’s zijn de Volkswagen Polo (niet-elektrisch) en de Audi Q4 e-tron. Aan de andere kant zijn er ook veel mensen die voor andere varianten van autobezit kiezen, namelijk juist te leasen of met andere mensen een auto te delen.
In Nederland zijn we dus wel fan van verschillende Tesla’s en we zien die dan ook heel veel op onze snelwegen terug. In de rest van Europa lijken ze nog iets minder snel met het omarmen van volledig elektrisch rijden en dat is niet zo vreemd: in sommige landen zijn er nog lang niet voldoende laadpalen om elektrisch rijden echt comfortabel te maken. Tegelijkertijd kun je er door slim plannen wel een weg in vinden.
Tesla heeft om toch nog wat in te halen een actie tot het einde van het jaar, namelijk dat je gratis een jaar lang kan Superchargen als je nu besluit om een Model Y te kopen. Het gaat het autobedrijf waar Elon Musk de scepter zwaait echter lang niet lukken om daarmee toch nog op de eerste plek kunnen komen in Europa. Het zal het dus moeten doen met de eerste plek in Nederland.
Volgend jaar kan het er trouwens best eens heel anders uit gaan zien in Nederland qua verkopen: de subsidies die er dit jaar nog waren, voor zowel de aanschaf van een tweedehands elektrische auto als een nieuwe, verdwijnen volledig in 2025. Dit terwijl de subsidiepotjes wel helemaal zijn opgebruikt.