Mensen die een Tesla rijden zijn het hier waarschijnlijk niet mee eens, maar in Nederland rijden we nog lang niet in zelfrijdende auto’s. Het klopt dat auto’s steeds meer hulpfuncties krijgen, maar echt zelfrijdend is nog ver weg. Wel is recent aangekondigd wanneer het testen nog wat fanatieker wordt aangepakt, namelijk vanaf 2027.
De reden om dit toe te staan heeft enerzijds te maken met Europese wetgeving, anderzijds met een regering die bang is dat we anders achter gaan lopen omdat fabrikanten dan liever gaan testen in het buitenland. Het gevolg daarvan is dat de auto’s daardoor onze wegen niet goed leren kennen en we dan achteraan kunnen komen te staan als het om de introductie van zelfrijdende auto’s gaat in Europa.
Meer mogelijkheden dus om zelfrijdende auto’s te testen: eindelijk. Het gaat daarnaast niet alleen om fabrikanten die auto’s voor consumenten willen testen: ook de overheid zelf wil dit gebruiken om meer te leren over dit soort systemen. Welke regels en aanduidingen hebben we hier en werkt dat goed samen met zulke zelfrijdende auto’s? Ook moet er worden gekeken waaraan de overheid meent dat de bolides moeten voldoen om uiteindelijk toestemming te krijgen om echt op de openbare weg te mogen.
Dat is echt toekomstmuziek, want de tests die in 2027 plaatsvinden zijn alleen mogelijk als er een bestuurder in de auto zit. We zijn dus nog ver weg van echt zelfrijdende auto’s op de Nederlandse wegen. Sowieso moet eerst de wet- en regelgeving worden aangepast en we weten inmiddels hoe lang dat proces in beslag neemt. Zelfs met iets wat zo klaar is als een klontje duurt het lang, maar als het om veiligheid gaat is dat nog extremer. We zien dat nu ook bij bijvoorbeeld fatbikes en e-bikes: er zijn zoveel verschillende meningen en argumenten, dat het moeilijk is om snel tot nieuwe wetgeving te komen.
Plus, er is ook nog zoiets als Europa, dat daar misschien overkoepelend ook nog iets van vindt als het om zelfrijdende auto’s gaat. Het zou immers wat onhandig zijn als je zelfrijdende auto over de grens ineens een boete krijgt voor iets wat hij in Nederland wel mag. Hoewel dat ook zo is met gewone auto’s, zijn er stemmen die zeggen dat het beter zou zijn als er op het gebied van zelfrijdende bolides wel meer inmenging is van Europa om de verschillen tussen landen beter recht te trekken.