15.05.2024
Online

Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU

By: Laura Jenny

BlogOnline

De EU is aan dit jaar: het heeft de Digital Marke ts Act ingevoerd en onder het mom van die wet- en regelgeving is het al steeds meer bedrijven aan het aanwijzen als poortwachters. Dat zijn bedrijven die volgens de EU een sterke economische positie en een aanzienlijke impact op de interne markt hebben en actief zijn in meerdere EU-landen en een sterke bemiddelingspositie hebben, wat betekent dat het een groot aantal gebruikers verbindt met een groot aantal bedrijven. Booking.com bijvoorbeeld.

Digital Markets Act

Het Nederlandse bedrijf is sinds deze week ook een Digital Markets Act-poortwachter en dat betekent dat ze extra goed aan de regels moeten voldoen. Ze mogen niet hun eigen producten of diensten hoger plaatsen dan vergelijkbare producten of diensten van derden. Ze mogen ook buiten het platform om consumenten niet verbieden contact te leggen met bedrijven. Ook mogen ze gebruikers niet verhinderen om automatische geïnstalleerde software of apps te verwijderen en eindgebruikers buiten hun kerndienst te volgen om reclame te maken, zonder dat daarvoor duidelijke toestemming is verleend.

Poortwachters zijn bijvoorbeeld iPadOS (Apple dus), maar ook Meta, ByteDance en Microsoft. Nu dus ook Booking.com en dat is niet heel vreemd. Er zijn al meer dan 3 miljard boekingen gedaan en de site heeft de wereld van hotels boeken op zijn kop gezet. Het is nog steeds voor veel mensen het go-to-platform als het om een tripje boeken gaat. Daarmee heeft het veel invloed op deze online markt en daarmee ook op de gasten. De EU stelt het wat zakelijker: Booking.com voldoet aan de ‘eisen’ voor een poortwachter en wordt het daarmee ook. 

Booking.com als poortwachter

Maar het langere antwoord is vooral dat de EU wil dat er meer keuze is voor de consument, maar ook voor aanbieders van accommodaties. Ook moet Booking.com het de verhuurders niet moeilijk maken als ze hun accommodatie ook op andere plekken willen aanbieden. Er zijn vorig jaar door de EU 22 poortwachters aangekondigd en sinds de DMA in maart van kracht werd zijn hier twee bedrijven bijgekomen (of eigenlijk platforms, want dat is wat iPadOS is).

Je kunt er gast binnenkort wel wat van gaan merken, maar het kan ook later volgen: Booking moet eerst rapporteren hoe het aan de verplichtingen voldoet en een deel van de regels is nu al ingegaan met over een half jaar het tweede deel. Booking is overigens niet meer in Nederlandse handen: een Amerikaans bedrijf nam het over in 2005. Wel is een groot deel van Booking gevestigd in Nederland.

De volgende die waarschijnlijk poortwachterstatus krijgt, dat is X. De EU doet nu onderzoek naar het social medium van Elon Musk.

Share this post