Veel consumenten maken zich grote zorgen over desinformatie rondom verkiezingen. Ze zouden graag willen dat er tools waren waarmee kon worden bevestigd of iets dat ze bijvoorbeeld op social media lezen klopt. 85 procent zegt dat het essentieel belang is om de juiste hulpmiddelen te hebben om te kunnen controleren of content betrouwbaar is.
Volgens een onderzoek van Adobe onder 6.000 consumenten in Europa en de Verenigde Staten (Future of Trust) vindt bijna driekwart van de ondervraagden (72%) het steeds moeilijker om te bepalen of de content die ze online consumeren wel betrouwbaar is. Het beïnvloedt zelfs de mate waarin mensen social media gebruiken: 32 procent zegt het minder te gebruiken door de grote hoeveelheid desinformatie. Sommigen gebruiken het zelfs helemaal niet meer om die reden.
Een andere bijkomstigheid is AI. 85 procent vindt het belangrijk om te weten of content met AI is gemaakt. Ook zouden kinderen op school les moeten krijgen in skills om desinformatie te herkennen, stelt ongeveer 84 procent. Dit soort onderzoeken zijn nu belangrijk, omdat er dit jaar maar liefst 4 miljard mensen naar de stembus gaan. Hopelijk zorgt het voor wat meer druk op social media-bedrijven, maar ook op particulieren, om te zorgen dat ze hun steentje bijdragen in de strijd tegen desinformatie. De meerderheid van de respondenten (84%) vindt dat overheden en technologiebedrijven moeten samenwerken om de integriteit van verkiezingen te beschermen tegen schadelijke deepfakes en desinformatie.
Een deepfake is snel gemaakt, zeker met de huidige technologische ontwikkelingen neemt dit alleen maar toe. We schreven recent nog over Microsoft dat met één foto en één stemopname al kan zorgen voor een volledige digitale kopie van jou die een liedje kan zingen of een presentatie kan geven. Ook zijn er al diverse brandbrieven geweest over de invloed van AI, maar het lijkt er vooralsnog niet op dat het echt een halt wordt toegeroepen. Wel zien we dat steeds meer bedrijven AI-content labelen, waardoor duidelijk wordt dat het gemaakt of bewerkt is met AI. Dat is echter nog lang niet genoeg om het nepnieuws rondom verkiezingen tegen te gaan. Wat wel dé manier is om geen nepnieuws voorbij te zien komen, dat is iets waarvoor eigenlijk meerdere grote techbedrijven de koppen voor bijeen moeten steken.