VanMoof heeft vorig jaar nogal een knieval gemaakt: het ging failliet. Het liet ineens zijn klanten in de kou staan, vervolgens kwam men tot de conclusie dat het bedrijf failliet ging en werd het gekocht door een Brits bedrijf genaamd Lavoie. Toen was het even afwachten: wat ging er met het fietsenmerk gebeuren? Nu weten we het.
VanMoof: vroeger zei je van moof, nu zeg je Venmoev, dat is al wat vreemd, maar verder is er eigenlijk juist wat weinig verandering. De nieuwe fietsen schijnen namelijk helemaal niet zo nieuw te zijn. Er is weinig veranderd aan de fietsen, behalve een vrij hoge prijs: de VanMoof S5 en A5 zijn nu weer te koop en ze kosten 3.298 euro. De eerste reactie van mensen die ze hebben getest is niet heel positief. Men valt over de prijs, er zijn soms wat vreemde softwareproblemen en de fietsen zijn misschien niet helemaal vernieuwend genoeg. Het is veel geld voor een fiets die gebruikmaakt van technologie die twee jaar uit is, dat is veelal de conclusie.
Opmerkelijk, want VanMoof zelf meent dat de fietsen vanaf de grond op zijn opgebouwd, wat zou betekenen dat er toch wel veel meer innovatie in zou moeten zitten. Het helpt ook niet dat het vorig jaar zo slecht omging met zijn klanten, dat veel mensen het vertrouwen hebben verloren in het merk. Het moet dus echt met een charmeoffensief komen en we vragen ons af of de nieuwe S5 en A5 dat wel echt zijn. Er is in ieder geval geen gejubel te horen over een spannende nieuwe optie: zegt dat al genoeg?
Wie weet is de elektrische step die VanMoof in de maak schijnt te hebben, een betere comeback voor het bedrijf. Hoewel, zolang onze overheid als ongeveer het enige land in Europa geen elektrische stepjes toelaat, zullen die in Nederland geen gretig aftrek vinden. De step zou werken met de VanMoof-app en zelfs dezelfde anti-diefstalmogelijkheden hebben. Je kunt hem bovendien meenemen in de trein, want hij is opvouwbaar. Overigens zal niet alleen het feit dat elektrische steppen hier niet mogen een probleem vormen: de prijskaart is ook flink met 1990 euro.