Normaliter schrijven we Netflix Game Reviews, maar deze is zo vers dat we het bij een preview houden. Rainbow Six SMOL werd gisteren aangekondigd en ook meteen uitgegeven op de streamingdienst. Dit spel is speciaal gemaakt voor Netflix, maar wel door Ubisoft, het bedrijf achter grote titels. Het zegt veel over hoe serieus Netflix met games bezig is. Hoewel het ironisch genoeg juist een heel onserieuze spin-off is van een heel serieus spel.
Het valt meteen op: Rainbow Six is een heel ernstige actie-franchise over spionage, gebaseerd op de boeken van Tom Clancy. Rainbow Six SMOL neemt dat een beetje op de hak. Het is heel schattig en koddig en de personages hebben piepstemmetjes. Het is even schakelen als je een fan bent van alles wat uit het brein van Tom Clancy is voortgekomen. Maar het is tegelijkertijd ook wel weer passend bij Netflix: lekker speels.
Dat geldt ook voor de opzet van het spel zelf: er zijn vijf gamemodi en 10 facties aan vijanden, dus de variatie is groot. Het spel begint nadat je het gratis via Netflix hebt gedownload (maar wel met een betaald Netflix-abonnement uiteraard) meteen met een tutorial die je leert hoe je loopt en schiet, maar ook hoe je met personages praat. Je merkt ook meteen dat het wandelen wel wat irritant werkt, met een soort digitaal pookje aan de linkerkant. Dat is even wennen, zeker omdat het lopen wat zweverig gaat. Ik weet nog niet of ik eraan kan wennen, maar tegelijkertijd maakt de spelwereld het heel verleidelijk om toch lekker door te gaan.
Je linkerkant is dus je wandelpook, rechts heb je de mogelijkheid om te schieten. Die kun je niet altijd gebruiken, wat wel tof is. Sta je bijvoorbeeld te dicht bij een muur, dan kan het niet. Heel slim bedacht en ondanks alle schattigheid dan toch wel realistisch. Je kunt ook door het spel te spelen in-game credits verdienen en die inzetten om nieuwe wapens en upgrades te kopen. Erg leuk, want zo werkt dat met de echte games natuurlijk ook. Tegelijkertijd is het ook net zo hard als in de echte games: weet de vijand het van je te winnen, dan krijg je geen beloning. Sterker nog: dan gaat je personage dood en komt hij niet meer terug. En in de dood neemt hij alles mee wat hij onderweg aan upgrades heeft gekregen. Ouch.
Dat moet je wel liggen: voor sommige mensen is dat teveel druk tijdens het gamen, terwijl anderen daardoor de beloning als het wel goed gaat juist extra voelen, dat stofje dat de hersens aanmaken als je wint. Ik ben er niet dol op, maar het is een zeer welkom iets in een Netfllix-game, omdat die vaak toch wat meer naar de makkelijke kant neigen. Dit is echt een roguelite uitdaging en dat is mede waarom het een goede stap is dat deze bedrijven samenwerken en Netflix games serieus neemt. Er wordt in de gamecommunity al jaren gedaan alsof mobiele games geen echte games zijn en dit soort samenwerkingen kunnen ervoor zorgen dat dat toch wel wat verandert. Ook al is de ‘delivery’ in dit geval wel met piepende stemmetjes. Maar eigenlijk werkt dat dus wel, die vreemde benadering van Rainbow Six: het houdt je nieuwsgierig om meer te doen en daardoor is het makkelijker om ‘akkoord’ te gaan met die pijnlijke dood die je personage kan sterven. Normaal is het alles voor de glorie, maar in dit geval is het vooral alles om je nieuwsgierigheid verder te bevredigen. Niks mis mee.