Een rijbewijs halen: het is een dure activiteit, het is stressvol (vooral dat afrijden) en dan is er ook nog die vreselijke theorie die je moet halen. Tegelijkertijd is het ook tof, want hoe prima je het ook doet met het OV en op de fiets, de auto biedt wel echt wat meer vrijheid. En het minder vaak halen van een nat pak, want je rijdt met de auto van deur tot deur, met een dak boven je hoofd en dat is natuurlijk net iets comfortabeler, naast dat het ook veel sneller is. Natuurlijk zijn voor fiets en openbaar vervoer ook wel wat te zeggen, maar als je dat rijbewijs eenmaal hebt, dan wil je toch af en toe ook autorijden (al is het maar om het bij te houden). Heb jij dat papiertje pas net, dan zijn er wel een aantal dingen om rekening mee te houden. Dit zijn ze.
De een zal dit minder spannend vinden dan een ander, en het hangt ook van de band af die je hebt met je instructeur, maar als je je rijbewijs eenmaal hebt, dan heb je eigenlijk nog nooit alleen in de auto gezeten. Je hebt altijd iemand naast je gehad om bijvoorbeeld iets aan te vragen als je toch twijfelt. Het is dan ook best een vreemde gewaarwording om als je eenmaal je rijbewijs hebt ineens alleen in de auto te zitten. Ook moet je net even wat anders nadenken, bijvoorbeeld over het instellen van de navigatie. Lopend of op de fiets kun je dat wel even doen door gewoon door te gaan of de boel even stil te zetten (wat in het kader van veiligheid en boetes sowieso een beter idee is), maar dat doe je natuurlijk niet op de snelweg. Er zijn veel kleine dingetjes om even te beseffen als je voor het eerst alleen in de auto zit. Maar tegelijkertijd heb je ook eindelijk dat gevoel van ultieme vrijheid: je kunt overal heenrijden waar je maar wil!
Dit is vrij logisch, maar dit realiseer je je waarschijnlijk pas als je eenmaal in een andere auto plaatsneemt (en dan niet op de bijrijdersstoel): elke auto werkt weer heel anders. Hoewel veel knoppen vaak op dezelfde plekken zitten, is dat niet altijd het geval. Ook is de ene auto veel logger dan de ander en heeft die misschien een net iets andere draaicirkel wat weer van grote invloed kan zijn bij parkeren. Natuurlijk wil je iedereen laten zien wat je kan, maar je kunt beter even wat tijd nemen om aan de auto te wennen. Sowieso zit je in eerste instantie waarschijnlijk volledig in hyperfocus achter het stuur en ook dat zakt: het is allemaal een kwestie van wennen.
Je hebt er misschien nooit over nagedacht, maar als je afrijdt en de examinator zegt: “Gefeliciteerd, geslaagd!” Dan krijg je alleen een hand, geen rijbewijs. Dat rijbewijs zelf moet je via de gemeente regelen en dat neemt wel een paar dagen in beslag. Je kunt ook meer betalen, dan is het sneller, maar helemaal direct is het nooit. Dat betekent dat je dus niet nadat je net bent afgereden meteen met de auto van je ouders of partner door de McDrive kunt: dat mag echt pas als je je fysieke rijbewijs in je hand hebt.
Hoewel Max Verstappen al heel lang zijn rijbewijs heeft, moest hij er ook even aan geloven toen hij afgelopen week een peperdure Mercedes wilde huren: daar zat een leeftijdsrestrictie op van 30 jaar (terwijl hij 26 jaar oud is). Nu zal je misschien niet snel zo’n superauto willen boeken, maar wees je bewust dat er in veel landen en bij veel verhuurmaatschappijen vaak wel een minimum zit van hoe lang jij je rijbewijs moet hebben voordat je in een huurauto mag rijden. In veel gevallen is dit een jaar.
Hoewel je wel leert waar allerlei onderdelen onder de motorkap gelokaliseerd zijn, is het je waarschijnlijk nooit uitgelegd hoe tanken eigenlijk werkt. Het is handig om het een keer even met iemand te doen die het vaker heeft gedaan, simpelweg omdat je het dan een keer gezien hebt. Of het nu gaat om energie tappen of brandstof tanken: zo weet je hoe je de auto die je rijdt in het vervolg van brandstof of energie kunt voorzien. Het is zeker geen rocket science, maar het is toch fijn om even gezien te hebben: wel zo handig.