05.12.2023
Online

Klarna neemt geen mensen meer aan: AI kan het werk doen

By: Laura Jenny

BlogOnline

Wil je heel graag bij een hip internetbedrijf werken als Klarna? Je hoeft daar even geen vacatures te verwachten. Het betaalplatform heeft besloten om even geen mensen meer aan te nemen. Het heeft genoeg personeel en dat wat het mist wordt opgevuld met AI.

Werk gaat veranderen

Het nieuws boezemt waarschijnlijk meer angst voor kunstmatige intelligentie in bij mensen die al denken dat AI alle banen gaat overnemen. Echter is het niet zo dat Klarna alleen maar bots in dienst heeft. Het heeft ongeveer 5000 werknemers en die worden niet ontslagen nu er AI in het spel is. Wel worden er even geen nieuwe mensen aangenomen. Even niet: het is een freeze, geen volledige stop.

Hoewel het er voor mensen die willen werken daardoor misschien iets minder desastreus uitziet, betekent het niet dat je achterover kunt hangen. Het is namelijk wel degelijk bewijs dat AI bepaald werk voor ons gaat doen. Het hangt waarschijnlijk wel erg af van de ontwikkelingen van de technologie en hoe het management van een bedrijf met innovatie omgaat. Klarna is een internetbedrijf en dat maakt het al wat beweeglijker dan veel traditionele bedrijven. Zo stelt de ceo, Sebastian Siemiatkowski, dat het ook wel degelijk zal inhouden dat het bedrijf zal krimpen.

Minder personeel, meer AI

Waar dat eerder dit jaar in mei nog 10 procent van het personeelsbestand was door de slechte economische omstandigheden, steekt Siemiatkowski nu echter totaal niet onder stoelen of banken wat de reden is voor de vacaturestop: AI. In The Telegraph stelt hij dat de verwachting is er is dat AI veel taken kan doen die eerder door mensen werden uitgevoerd. AI is efficiënt: niet foutloos, maar wel heel snel.

Nu wil je uiteraard bij een betaling dat het foutloos gaat, dus waarschijnlijk kiest Klarna voor AI op plekken waar dat iets minder impact heeft, tenzij het heel zeker weet dat de AI geen fouten maakt. Siemiatkowski stelt: “Dingen die mensen heel veel tijd kostten in het verleden, kunnen veel sneller worden gedaan, en we hebben minder mensen nodig om hetzelfde te doen. Het juiste voor ons is om nu te zeggen: even geen nieuwe mensen aannemen, maar kijken hoe dit gaat lopen.”

Meer bedrijven gaan voor AI

Klarna is niet het enige bedrijf dat hiervoor kiest. IBM heeft ook al aangegeven dat het ongeveer hetzelfde van plan is als Klarna. Het is echter bij beide bedrijven onduidelijk welke banen er dan vooral veelal door AI worden gedaan. In ieder geval zou Klarna het helemaal zien zitten om ook veel banen met klantcontact door AI te laten doen, dus waarschijnlijk chatbots waarmee klanten dan kunnen overleggen, in plaats van klantenservicemedewerkers.

Enerzijds is het heel logisch dat er voor IT wordt gekozen om ons werk te doen: dat gebeurde ook toen computers decennia geleden steeds gebruikelijker werden. Het zal vooral het werk wat we nu doen veranderen, of laat het ook echt banen verdwijnen? Het hangt van de persoon af die je het vraagt welk antwoord je krijgt. Sommige mensen zullen zeggen: we gaan zelf ander werk doen, of zelfs helemaal geen werk, omdat de robots het voor ons doen.

Maar er zijn ook mensen die direct last hebben van AI en dat zijn helaas toch vaker mensen die de minder hoogbetaalde banen in het bedrijf bekleden. En juist zij kunnen het geld wel goed gebruiken. Het zou goed zijn als de Klarna-ceo iets meer had gezegd over hoe hij het voor zich ziet als AI de boel straks meer en meer overneemt: als dat inderdaad zijn plan is, want net als met de verwoesting van onze aarde door CO2-uitstoot, plastic, enzovoort, is het ook bij AI zo dat de armen eerder in de problemen komen dan de rijkeren. Of Klarna voor bijvoorbeeld klantenservicemedewerkers een ander antwoord heeft dan het nu aan de Telegraph geeft, dat is te hopen. Uiteindelijk komt het aan op ons als groep, zelfs als de AI er tussen komt. Of misschien wel juist als de AI er tussen komt…

Share this post