Vanaf maart 2024 geldt in Europa de Digital Markets Act (DMA) voor techbedrijven als Microsoft, Meta, Apple en Google (Alphabet). Deze wetgeving moet consumenten meer keuzevrijheid garanderen. Zo moeten de grote techbedrijven het makkelijker maken om ook diensten van concurrenten te gebruiken. Een goed voorbeeld is de keuze voor een zoekmachine. In Google Chrome is, uiteraard, Google de primaire zoekmachine. Met de invoering van de DMA wordt het voor gebruikers van de desktop versie van de Chrome browser straks een stuk makkelijker om een andere zoekmachine als favoriet in te stellen.
Het lijkt erop dat Google dus al aan het voorsorteren is op de definitieve invoering van de DMA. Een X-gebruiker ontdekte namelijk een aangepaste optie in de meest recente build van Google. Daarin is een functie opgenomen waarmee gebruikers zelf een standaard zoekmachine in Chrome kunnen instellen.
Bij de instellingen van de browser is in de zogenoemde Canary-build op de pagina voor ‘Search Enging Settings’ nu een optie te zien waarmee gebruikers hun favoriete, standaard, zoekmachine kunnen selecteren. Het was wel al mogelijk om in Chrome een andere standaard zoekmachine in te stellen, maar de nieuwe functie wordt vanaf volgend jaar automatisch, als popup, toegevoegd.
De Digital Markets Act, of DMA dus, is specifiek bedoeld voor de grootste techbedrijven. Bedrijven die een marktkapitalisatie van minimaal 75 miljard euro hebben en het platform of app moet op zijn minst 45 miljoen maandelijkse gebruikers tellen. Overtreedt zo’n bedrijf die Digital Markets Act, dan kunnen ze rekenen op boetes die tot 10 procent van hun jaaromzet gaan. Vallen ze in herhaling met hun overtreding, dan kan dat zelfs 20 procent worden. Met miljardenomzetten kan dat een overtreding dus een dure aangelegenheid worden.
Oorspronkelijk zou deze wetgeving al in 2022 worden ingevoerd, maar dat werd diverse keren uitgesteld omdat de officiele Europese goedkeuring – alle landen moesten de wetgeving accorderen – op zich liet wachten. 1 Maart 2024 is het dan eindelijk zover.
Behalve dat de DMA meer keuzevrijheid voor consumenten moet bieden, is de wetgeving ook bedoeld om concurrerende startups meer kansen te geven te concurreren en te innoveren in de online platformomgeving, zonder te hoeven voldoen aan oneerlijke voorwaarden die hun ontwikkeling beperken.