Er wordt al een tijd over gesproken en technisch is het al lang mogelijk. Waarom zou je je opgeladen elektrische bolide niet gebruiken om je huis van stroom te voorzien? Dit zogenoemde bidirectionele laden kan een behoorlijke bijdragen leveren aan het besparen op de energiekosten. Helemaal wanneer je ook zonnepanelen hebt. Dan word je EV overdag met ‘gratis’ zonne-energie opgeladen en kun je ’s avonds, als er geen zonlicht is, de stroom die je in huis nodig hebt voor lampen, koken, de wasmachine, etc. weer gewoon ‘gratis’ uit de EV-accu van je auto halen. Dat is bijna een no-brainer. Helaas zijn er nog maar weinig autofabrikanten met EV’s die deze technologie ondersteunen. Volkswagen gaat daar nu verandering in aanbrengen.
De Duitse autofabrikant heeft namelijk een software update uitgerold waarmee alle EV’s van het merk die voorzien zijn van een 77 kWh accu, geschikt worden voor het terugleveren van stroom aan je huis. Deze EV’s worden met die update, versie 3.5 van de ID.Software, feitelijk rijdende thuisaccu’s. “Met een thuislader en het geïntegreerde Home Energy Management System (HEMS) van Volkswagen-partner HagerEnergy kunnen klanten een zo groot mogelijk deel van hun huishoudelijk verbruik dekken met hun fotovoltaïsche installatie”, aldus de autofabrikant. Bovendien is de accucapaciteit van de betreffende EV’s ook voldoende om een huis enkele dagen van stroom te voorzien. Een gemiddeld huishouden verbruikt namelijk zo’n 30 kWh per dag.
In de eerste versie zullen de relevante ID. modellen alleen compatibel zijn met het DC-thuisstroomstation uit de S10 E COMPACT-serie van HagerEnergy. Andere thuisstroomstations moeten op een later tijdstip geschikt worden gemaakt voor gebruik met een bidirectioneel laadstation, zo stelt Volkswagen.
Inmiddels heeft Volkswagen ook al een pilotproject in Zweden lopen. In een gerenoveerde 350 jaar oude boerderij werd tijdens de renovatie ook meteen gezorgd voor zonnepanelen en laadinfrastuctuur voor elektrische auto’s. Volkwagen sloot in 2021 bij het project aan en realiseerde, samen met de projectontwikkelaar, het bidirectionele energiesysteem. Het is overigens niet bekend of alle bewoners van de appartementen in het gereviseerde complex ook in een Volkswagen EV rijden.
Mensen met zonnepanelen weten dat de geliefde salderingsregeling vanaf 2025 gefaseerd afgebouwd wordt. Met die regeling wordt de stroom die overdag wel opgewekt, maar niet gebruikt wordt, door de energieleverancier ‘ingekocht’ en verrekend met de stroom die je gebruikt als de zon niet schijnt. Als die verrekening straks verdwijnt, dan zullen mensen met zonnepanelen dus meer moeten gaan betalen voor de stroom die zij ’s avonds en ’s nachts verbruiken.
Dat is het moment waarop een thuisaccu ineens een heel stuk lucratiever wordt. Die kun je voor een paar duizend euro aanschaffen, maar als je al een EV hebt, dan zou de oplossing die ook Volkswagen nu gaat bieden, natuurlijk een veel betere, en voordeligere, zijn.
Sowieso is er voor bidirectioneel laden een mooie toekomst weggelegd. Een toekomst die door het verdwijnen van de salderingsregeling in Nederland wel eens versneld zou kunnen worden. Dat zal fabrikanten van laadinfrastructuur, zoals Wallbox, als muziek in de oren klinken.