Na zo’n zeven jaar te hebben rondgereden in een bijna bejaarde benzine slurpende Volkswagen Golf 4 V5 – ja die met een 2,3 liter vijfcilinder krachtbron – werd het toch echt tijd om eens naar een nieuwe(re) om te kijken. Ineens deed zich enkele weken geleden een kans voor om een acht jaar jongere Golf 5 GT over te nemen. Tijd dus om mijn V5 te gaan verkopen. Voor mij was het voor het eerst in 20 jaar dat ik zelf weer een auto moest verkopen. Geen advertentie in de krant dus, maar online. Maar welk platform? Een van de gratis opties, zoals Autoscout (met upselling opties), of toch maar meteen kiezen voor een betaalde dienst, zoals Marktplaats?
Ik besloot een week geleden om mijn bolide eerst op Marktplaats aan te bieden. Op een of andere manier had ik het idee dat ik daar eerder succes zou hebben dan op een ander (gratis) platform, waar misschien wel veel meer auto’s aangeboden worden, maar waardoor het dan ook moeilijker wordt om op te vallen.
Goed, foto’s gemaakt, tekst samengesteld en op naar Marktplaats, waar ik overigens al meer dan 13 jaar een account heb. Dat heeft als verkoper ook z’n voordelen, omdat potentiële kopers dan zien dat je geen ‘eendagsvlieg’ op Marktplaats bent. Voor de advertentie en wat extra opvalmogelijkheden betaalde ik uiteindelijk bijna 40 euro. Daarvoor werd de advertentie drie dagen op de ‘homepage’ van de categorie auto’s geplaatst en aansluitend nog drie dagen als ‘dagtopper’. Om het contact met mij voor potentiële kopers makkelijker te maken zette ik ook mijn telefoonnummer in de advertentie.
In de zes dagen dat mijn advertentie, met extra betaalde aandacht, op Marktplaats stond, kreeg ik in totaal zes reacties op een advertentie die volgens Marktplaats meer dan 1500 keer (meetpunt donderdag avond) bekeken en 24 keer bewaard was. Vier reacties waren van personen die serieuze interesse hadden in mijn Golf. Uiteindelijk zijn er twee ook echt komen kijken, maar tot een verkoop leidde dat helaas niet. In de zes dagen werd niet een keer telefonisch contact opgenomen.
Woensdag avond, toen ik mij langzaam maar zeker realiseerde dat ik straks twee auto’s voor de deur heb staan. Daarom besloot ik donderdagochtend om mijn geluk maar eens te beproeven bij Autoscout24. Dus zette ik dezelfde advertentie, met dito tekst en foto’s dus, ook op dat platform. Ik koos voor de gratis optie, dus zonder extra aandacht op homepage of andere ‘AAA-plekken’ binnen de site van Autoscout. Ik dacht, betalen kan altijd nog. De resultaten van de 40 euro die ik bij Marktplaats besteed had, waren nu niet echt om heel blij van te worden, met zes reacties, nul telefoontjes en maar twee kijkers.
Tot mijn verbazing kreeg ik binnen een half uur al de eerste reactie binnen via het mailsysteem van Autoscout. Dat is snel, dacht ik nog. Om een lang verhaal kort te maken. Die ochtend (gisteren dus) volgden nog twee reacties per mail, maar ook zes telefoontjes. En, belangrijker nog, voor de middag had ik al twee serieuze kopers. Alles binnen een paar uurtjes.
Ofwel, mijn Golf 4 V5 waarvoor ik via een ‘dik betaalde’ advertentie op Marktplaats geen koper kon vinden die ook echt boter bij de vis wilde leveren, was binnen vier uur via een gratis advertentie op Autoscout op weg naar een nieuwe eigenaar. Hoe vaak de advertentie daar bekeken is, kan ik pas later vandaag (vrijdag) zien, maar het was dus voldoende om de juiste koper te vinden.
Nu ben ik zoals eerder al gezegd, niet iemand die regelmatig een auto verkoopt, maar ik weet nu wel dat ik in het vervolg toch echt eerst zal kiezen voor een gratis advertentie op een van de autoverkoop platforms voordat ik Markplaats weer ga sponsoren.
Uiteraard is dit een N=1 test, maar wanneer je als verkoopplatform ervoor kiest om geld te vragen voor het plaatsen van advertenties, dan vind ik dat je daar toch meer van mag verwachten. Ik ben dan ook wel benieuwd of meer mensen die wel eens een auto verkocht hebben via Marktplaats, Autoscout en dergelijke, deze ervaring herkennen.