Cybercriminelen spelen altijd in op trends en speciale gebeurtenissen. Het is dan ook niet zo vreemd dat het aantal meldingen van webwinkelfraude flink toeneemt tussen november en januari. Met Sinterklaas in het land en Black Friday op komst, breekt deze week de periode aan waarin veel mensen cadeaus gaan kopen voor familie, vrienden en collega’s. Maar een kwart van alle Nederlanders stelt het kopen van decembercadeaus uit tot in de week voorafgaand aan het moment van geven, zo blijkt uit nieuw onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). En dat kan problemen opleveren, want tijdsdruk en stressgevoelens maken mensen kwetsbaarder om in de val van fraudeurs te trappen, bijvoorbeeld van die ene (te) mooie aanbieding op een nepwebshop.
Uit eerder onderzoek kwam al naar voren dat 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen mogelijk voorkomen had kunnen worden als het slachtoffer niet direct tot handelen over was gegaan, maar heel even de tijd had genomen om erover na te denken.
Eén op vier mensen vindt zelf ook dat ze te laat met het inkopen van decembercadeaus beginnen. Voor veel mensen is het kopen van Sinterklaas- en kerstcadeaus namelijk een uitdaging, vooral als het gaat om cadeaus voor vader, schoonouders en ooms en tantes. Ruim een derde (35%) van de Nederlanders besteedt er dan ook het liefst zo min mogelijk tijd aan. Tijdens de zoektocht naar passende cadeaus komt ruim de helft van de mensen (57%) terecht bij een voor hen onbekende webshop. Daarvan is een derde ook nog eens onvoorzichtig en checkt niet altijd de beoordelingen op de webshop zelf of externe platformen.
Van de mensen die hun decembercadeaus pas in de laatste week kopen, doet een vijfde (21%) die voornamelijk online. Bij het speuren naar passende decembercadeaus maakt 36% van de Nederlanders weleens gebruik van interessante aanbiedingen uit e-mails of social media advertenties. Dat kan risicovol zijn, want ook fraudeurs gebruiken e-mails en social media advertenties om mensen naar een nepwebshop te lokken.
Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat aankoopfraude de meest voorkomende vorm van online fraude is.
Iets bestellen bij een onbekende webshop? Lees de beoordelingen, zoek andere reviews over het bedrijf, check of je er veilig kunt betalen en of de contactgegevens duidelijk vermeld staan. Twijfel je aan de betrouwbaarheid? Check dan de lijst met onbetrouwbare aanbieders die bekend zijn bij de politie, controleer de verkopergegevens of controleer de link van een website op ScamCheck van veiliginternetten.nl.
Is een aanbieding te mooi om waar te zijn, bijvoorbeeld van een gewilde gadget die niet direct leverbaar is? Laat het aan je voorbij gaan. Op zowerktfraude.nl leer je hoe fraudeurs te werk gaan en hoe je fraude kunt herkennen en voorkomen.
[Fotocredits – Andrey Popov © Adobe Stock]