Het is niet de eerste keer dat we naar de Algarve rijden, en ook zeker niet de eerste keer dat we dit met een elektrische auto doen. Lange afstanden en de zuidelijke landen lijken echter nog steeds veel EV-rijders af te schrikken, maar dat is volstrekt onnodig.
Dit jaar rijden we de route met een Ford Mustang Mach-e GT. Voor ons een auto met een verhaal dat teruggaat naar 2019. Het is 18 november als we in een hanger op de Hawthorne Municipal Airport bij Los Angeles, op een steenworp afstand van Elon Musk zijn Space X, kennis maken met de Mustang Mach-e. Zelden maakten we zo’n show mee, een Ford Mustang met een stekker, de wereld stond op z’n kop. Vanaf die dag was het duidelijk dat Ford vol inzet op de productie van elektrische auto’s met de Mach-e als hoogtepunt.
Inmiddels zijn we vier jaar verder en is ook de Mach-e vier jaar ouder en volwassen. Met de keuze voor meerdere batterij-pakketten, al of niet met een AWD of zelfs een GT-uitvoering. Onze roadtrip maken wij met een Mustang Mach-e GT met een extended range batterij en een systeemvermogen van 358 kW (487 pk). En de range, die maakt ons niet uit omdat je met deze Mach-e moeiteloos een rit van 2.500 km kunt maken naar de zuidkust van Portugal. Ook al zijn de laadmogelijkheden in Spanje en Portugal aanzienlijk minder. En ook de range van 425 km range is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk.
Dat is een goede vraag met misschien een teleurstellend antwoord. Sowieso zitten er twee overnachtingen bij, want 3 dagen reistijd is elektrisch of ouderwets fossiel rijden een normale zaak, met 2.500 km te gaan. Op vakantie of voor een workation, je doet het ook voor je plezier. Een race tegen de klok is echt een verkeerde en gevaarlijke mindset. We maken sanitaire stops, om koffie of ander drinken te kopen, om te eten, omdat we een mooi plekje zien met snelle laadstations en om te overnachten. En altijd hangen we onze Mach-e aan een laadstation. Kort of lang maakt niet uit. Stilstaan betekent een kans om even wat energie op te doen. Hoeveel maakt niet uit.
Nooit rijden we een batterij bijna helemaal leeg. Net zo goed als dat we buiten de overnachtingen daargelaten, de batterij nooit helemaal volladen. Dat betekent boven de 80% even goed opletten en als de laadsnelheid door de ondergrens zakt, loskoppelen en rijden. Het klinkt allemaal vanzelfsprekend en dat is het ook. Nooit hebben we een eindtijd in gedachten, waarom zou je.
Als je gewoon relaxt kunt rijden, ongeacht het aantal stops, maakt dat het rijden met een EV tot een feestje. Daarbij word je veel minder moe, en rij je meer op je gemak. De kruissnelheid ligt tussen de 110en 120 km per/uur. Met die wetenschap nemen we je mee tijdens onze roadtrip naar Carvoeiro in de Algarve. Dat het onderweg toch ergens mis gaat lees je hieronder. Maar stress? No way.
Als je aan de Belgische grens woont is het wel lekker beginnen naar Parijs. Met een volle accu op je oprit aan de thuislader maak je je met de Mach-e geen zorgen. Volgens het scherm kunnen we 414 km rijden. Parijs ligt vanaf de voordeur op zo’n 400 kilometer. Sinds een klein jaartje heeft FastNed en ter hoogte van de luchthaven een nieuw laadstation geopend, en die is wel lekker. Een stukje voor de Franse grens is het toch even koffie drinken en hangt de Mustang voor 8 minuten aan een Ionity station.
Dat kleine beetje extra energie zorgt ervoor dat we met ruime marge de wagen voor Parijs parkeren bij Fastned in Vémars. Dat blijft altijd een mirakel want we zouden toch minimaal tussen de 110 en 150 kW moeten kunnen laden. FastNed heeft in ieder geval besloten ons net geen 100 kW te geven om bij te laden. So it be. Het is de bedoeling om de Mach-e ergens voor Bordeaux te parkeren. Het enige wat tegenzit is de regen. Want het is eigenlijk de hele dag ongekend slecht weer.
Ford is een pionier op het gebied van rijondersteuning en veiligheid. Het is al jaren een vaste waarde voor een van de oudste autofabrikanten. Hun technologie en rijperformance ligt op een zeldzaam hoog niveau. Dat merk je, zeker als het slecht weer is. Buiten dat de Mustang Mach-e een uiterst comfortabele cross-over is, met prima stoelen en een intuïtief bedieningspaneel in de vorm van een grote gekantelde tablet. Beschikt hij ook misschien wel over een van het meest uitgebalanceerde cruise control systemen op de markt.
Dat we daarmee al redelijk autonoom kunnen rijden hebben we nog maar kortgeleden zelf kunnen ervaren op de Duitse Autobahn. Hier in Frankrijk, ondanks het slechte weer rijden we toch grote delen op de cruise control. Dat betekent geen harde ingrepen, geen veel te scherpe rijstrookcorrecties en een zeldzaam vlot invoegsysteem. Bij vrijwel alle merken zal de wagen iets inhouden als je gaat inhalen, omdat op korte afstand een auto voor je rijdt, ook al rijdt deze nauwelijks harder. Bij Ford niet, die past zijn snelheid aan op de voorligger en vermeerderd deze als de auto voor je versnelt.
Ford ondersteund draadloze compatibiliteit met Apple CarPlay, Android Auto en AppLink apps op smartphones en andere mobiele apparaten. Het betekent dat ik op dit punt altijd aankijk tegen een Apple Carplay scherm met daarbinnen Google Maps. Als je dit gewend bent is ieder ander systeem geen optie. De integratie met Apple en de grote display is echt top. Ook hier is alle navigatie ook buiten Carplay net zo intuïtief.
Onderweg richting Bordeaux maken we wel een paar stops die we combineren met alles dat je kunt bedenken. Ionity heeft inmiddels een in Frankrijk dekkend netwerk, ook al is dat niet altijd betrouwbaar. Daar op vertrouwen is te riskant maar er zijn ook voldoende alternatieven waarbij Tesla (favoriet) en FastNed de andere gegadigden zijn. Total Energies is echt top maar die zien we vooral in noord Frankrijk. Het aantal laadstations is in ieder geval het laatste jaar weer sterk toegenomen. We staan er niet langer altijd alleen, maar het blijft nog steeds opmerkelijk dat er zo weinig auto’s aan een stekker hangen.
Het Franse antwoord dat ik s ’avonds krijg van een Peugeotrijder in het hotel, die eerst alles wil weten van die blauwe Mustang. Volgens hem is het veel te duur (Ionity kost inderdaad 0,79 euro/kW) om langs de snelweg te laden. Buiten de Péage is het echt een stuk voordeliger. Dat verklaart waarom we haast alleen (naast Nederlanders), veel Duitsers en Scandinaviërs zien, die wel gebruik maken van de laadinfrastructuur op de snelweg.
Inmiddels staat er bijna 1.000 km op de routeteller. Door vroeg weg te rijden hoop ik die avond een beetje op tijd in Cacares te zijn (960 km) vooral omdat dit een van de mooiste plaatsjes is in centraal Spanje. Hier s’ochtends op een terrasje ontbijten is een feestje. Omdat het alleen maar autoroute is, en op dit traject nooit druk is, ligt het gemiddelde van wat je kunt rijden vrij hoog. Met een volle accu en drie tot vier stops is dat allemaal prima te doen.
De route richting Bilbao is leuk om te rijden, zeker als je eenmaal in Spanje bent. Je wordt getrakteerd op veel (heel veel) tunnels waarna je richting Vallodalid het Spaanse binnenland in rijdt. De Mach-e zal het allemaal een zorg zijn. Dankzij Podimo streamen we via het nieuwe SYNC communicatie- en infotainmentsysteem, het volgende luisterboek.
In de nieuwe Mustang Mach-e krijg je ook te maken met de volgende generatie van het SYNC communicatie- en infotainmentsysteem. Het systeem heeft een 15.5-inch touchscreen en een moderne interface die de voorkeuren van jou als bestuurder leert en zich daarop aanpast.
Verder zijn op cloud-based connectiviteit en spraakbediening geïntegreerd. Navigeren, muziek streamen en verbinden van een smartphone wordt nóg sneller en gemakkelijker. Het systeem introduceert bovendien draadloze compatibiliteit met Apple CarPlay, Android Auto en AppLink apps op smartphones en andere mobiele apparaten.
Voor navigatie naar laadpunten maak ik standaard gebruik van de Ionity app en in Spanje ook van Electromaps, een app voor EV-rijders die sinds een aantal jaren eigendom is van het Spaanse Wallbox. Zeker als je van de snelweg af gaat is deze app een aanrader. Laadsessies start je op vanuit de app, en je hebt direct inzicht in de kosten. Maar goed richting Caceres zien we in de app van Ionity een nieuwe laadlocatie met de beschikbaarheid van 8 superchargers, die allemaal nog vrij zijn.
De laadlocatie ligt wat onhandig maar die laten we voor wat het is, hij ligt in ieder geval ‘in the middle of somewhere’. De locatie heeft inderdaad 8 snelle laadstations. Het is routine, stekker in de auto, het station activeren met een laaddruppel en heerlijk even de benen strekken. Met 80% rij ik moeiteloos naar Cácares.
– De onderstaande tekst beschrijft wat er kan gebeuren als er bij iets het laden fout gaat. Uiteindelijk heb ik besloten het toch maar even uit te schrijven omdat dit iedereen kan overkomen -.
Helaas, het laadstation start niet op en geeft een aantal foutmeldingen. Dat kan, loskoppelen en een ander laadstation pakken. En hier gaat het mis. De stekker wordt niet vrijgegeven en mijn Mach-e hangt aan een paal, locked. Er worden 5 verschillende acties ondernomen, zelfs met een bankbetaling, maar Ionity is hardnekkig, de stekker komt niet los. We bellen met het nummer van Ionity op het laadstation (nummer nog niet in gebruik), Ford Assistance (niet bereikbaar), met de ANWB die ons uiteindelijk doorverbinden met Ford Assistance (met zichzelf dus want je komt weer uit bij de ANWB). Er moet een manier zijn om de trunk (bak onder de motorkap te demonteren en daar zou ergens een knop moeten zitten. Helaas komen de tekeningen niet overeen met de werkelijkheid.
ANWB gaat een sleepbedrijf bellen voor assistentie. We roepen dat dat geen zin heeft, want eerst moet de auto loskomen van het station, en als dat gelukt is dan rijden we zelf wel verder. Het adres waar we staan (41°30’57.5″N 5°01’10.9″W) staat niet in de computer bij de ANWB. Uiteindelijk lukt het toch om een pechhulp in te schakelen die na een uurtje wachten bij aankomst ook geen idee heeft wat ze moeten doen.
Ondertussen hebben we plan B opgestart, en is onze redactie bezig om Ionity in Nederland te bereiken. Dan moet je even volhouden dat we bellen over een probleem met een laadstation in Spanje. Uiteindelijk blijkt dat het station zo nieuw is, dat het nog helemaal niet in gebruik zou mogen zijn. En dus ook niet gevonden zou mogen worden. Maar wel kan worden gereset vanuit Nederland. We zijn ruim 2.5 uur verder. Sorry voor de overlast.
Naast lokale opties kun je ook altijd kijken waar Tesla chargers staan. Download daarvoor wel even de app en kies voor ‘Charge Your Non-Tesla’. Na het gedoe bij Ionity ligt op 7 km afstand een Tesla charger. Met 130 kW gaat het laden hier aanzienlijk sneller. Het is overigens niet de eerste keer dat Tesla de ultieme back-up is (altijd na gedoe met Ionity laadstations). Het mooie Cácares parkeren we voor een volgende keer en kiezen praktisch voor een Hotel in Salamanca.
Vanuit het Spaanse Salamanca is het nog ruim 600 km rijden naar de kust van de Algarve. Om hier te komen kun je via E80 en de A6 maar persoonlijk gaat de voorkeur via de route langs Cácares en Badajoz. Eenmaal in Portugal kies je dan de route via de A2 en Grandola, omdat hier er meer laadmogelijkheden zijn.
Eenmaal in Portugal moet je er rekening mee houden dat vrijwel alle laadpassen niet werken. Dat merkten we vorig jaar al en er is op dat punt weinig veranderd. De ANWB pas blijkt nog steeds in Zuid-Europa niet te werken. De kaart die altijd en overal werkt is die van Shell Recharge. Ook de druppel van E-on en Electromaps werken in een aantal gevallen.
Wat je verder kunt tegenkomen zijn gratis laadstations, soms bij supermarkten of in plaatsen waar de gemeente gratis laden ziet als promotie voor groen rijden. Deze laadstations bieden meestal maximaal 11 kW. Maar dat kan allemaal meer dan voldoende zijn. Ga je naar de supermarkt, hang hem dan altijd aan een lader. Deze halen vaak weer de 50 kW of zoals laadstations van Power Dot die 100 kW aanbieden (effectief meestal rond de 90 kW). De laadtarieven bij deze stations bedragen zelden meer dan 0,25 euro.
Een roadtrip naar de Algarve met een Mach-e is een feestje als je van autorijden en lange routes houdt. Dat het ergens onderweg even mis ging met een onwillige stekker is alweer geschiedenis. Sowieso is rijden met een sportieve en snelle auto altijd een feestje. Wederom is duidelijk dat de range van een EV die volgens opgave moeiteloos 400 km rijdt geen onderwerp is, ook als je naar het zuiden van Europa wilt rijden. Laden bij temperaturen boven de 18 graden geeft overigens een andere score want volladen tot 100% levert in de Algarve een range op van 508 km.
De Ford Mustang Mach-e GT is een uitzonderlijk snelle auto met veel comfort en een compleet pakket aan rijondersteuning. De cruise control tijdens de 2.500 km gedroeg zich echt uitzonderlijk. Hoewel het niet van heel veel invloed is op zo’n lange roadtrip hoop je alleen altijd dat snelladen ook heel snel gaat. Maar als dat het enige is, dan behoort de Mach-e tot de bovenkant van elektrische auto’s in Nederland.